Castelnaudary - Reisverslag uit Castelnaudary, Frankrijk van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu Castelnaudary - Reisverslag uit Castelnaudary, Frankrijk van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu

Castelnaudary

Door: corrieschuld

Blijf op de hoogte en volg Corrie

12 December 2010 | Frankrijk, Castelnaudary

Woensdag 9 juni
Nog een druilerige natte dag zodat we nog lekker zijn blijven liggen want we hebben geen haast en het ligt hier prima. Het vinyl van de wandjes verwijderen voordat er nieuw op kan is nog een hele klus dus dat deed ik vandaag en de was want de wasmachine is dichtbij. We zijn nieuwsgierig naar de verkiezingsuitslagen want vandaag is het uur van de waarheid. Jammer dat we niet mee kunnen stemmen.

Donderdag 10 juni Port Lauragais
Gisterenavond wakkerde de wind aan tot stormachtig met gevolg dat we geen tv konden kijken en dus niet de verkiezingsuitslagen volgen.
De radio liet ons vanmorgen weten dat de VVV op het nippertje de meeste stemmen heeft binnengehaald en op de pc lazen we de rest van de uitslagen. Toen ik croissantjes en de krant (altijd een dag oud) ging halen regende het pijpenstelen en hard waaien deed het ook nog steeds. Toch nog maar een dagje blijven liggen? Nee want toen rond half 10 de zon doorbrak besloten we te gaan varen en om 10 uur verlieten we Castelnaudary. Een groot deel van het traject leg ik weer lopend af van de ene sluis naar de volgende. Het pad langs het water is breed en goed begaanbaar. Rond het middaguur bereiken we het hoogste punt. Het uitzicht is geweldig mooi, omdat we zo hoog zitten kijken we in het dal met glooiende hellingen en daarachter de bergen dicht begroeid met hoge bomen en struikgewas. Het land is overal ingezaaid met graan, aardappelen en mais.
Ver weg zien we auto's op de autosnelweg en een trein raast door het land. We horen het niet want het is te ver. Bij een van de sluizen bloeit de brem uitbundig en in grote hoeveelheden en het ruikt heerlijk. Toen we de volgende sluis naderde dachten we dat die gesloten zou zijn zijn vanwege lunchpauze maar de sluiswachter had daar blijkbaar maling aan want de deuren gingen gewoon open en hij bediende vrolijk de sluis. Inmiddels vaar ik weer mee en wordt de weg minder goed begaanbaar zover we kunnen zien. Toen we langs een leuk haventje voeren besloten we om te keren en daar onze volgende ligplaats te zoeken. Leuke plek met veel toerisme en een beetje uit de wind. Na de lunch op de tandem gestapt om de auto op te halen en daar hadden we een beetje spijt van. Om te beginnen leek het wel een puzzelrit want het was erg onduidelijk waar het fietspad langs het water begon zodat we wel drie keer verkeerd reden Juist toen we besloten dan morgen maar te gaan vonden we het goede pad. Intussen hadden we al heel wat kilometers afgelegd, berg op berg af pfff..Het eerste stuk was slecht begaanbaar en ook daar was het onduidelijk hoe de weg te vervolgen zodat we regelmatig moesten omkeren. Pas op het eind van de middag bereikten we de plek waar de auto stond en waren we blij dat we alleen nog maar hoefden in te stappen en weg te rijden.

Vrijdag 11 juni
De dag dat we besloten drie raamrubbers tegelijk te vervangen. Alles liep op rolletjes totdat we het eerste raam er verkeerd om hadden ingezet. Het dreigde toen te gaan onweren. Het raam dus maar even laten zitten en de volgende twee eerst maar doen. Ging prima maar bij het inzetten van het derde raam begon het te regenen. Toch maar doorwerken en Bob die buiten stond werd kletsnat. Net toen we klaar waren begon het te stortregenen en haalden we opgelucht adem. Het bleef lang regenen en oh wee het lekte!! Volgens Bob zitten de raamrubbers er verkeerd om in. Moeten we alles dus weer opnieuw doen. Morgen maar.

Zaterdag 12 juni
Heerlijk weer. De wind is helemaal gaan liggen en het zonnetje is volop aanwezig. We hadden een taak en met een na het ontbijt begonnen met het raam waar we gisteren niet meer zo in geloofde. Het was een hele klus en het ging diverse malen fout maar het is gelukt!! En wat staat het mooi.
Boodschappen gedaan en verder niet veel. We liggen in een soort park dat voornamelijk wordt gebruikt als pick-nick plek omdat het direct langs de snelweg ligt. Rond lunchtijd zijn alle bankjes en pick-nick tafels bezet en overal op het gras strijken mensen neer om de meegebrachte etenswaar te nuttigen. Op het terrein is ook een restaurant en café en snack-bar. Ook is er een expositie die helemaal gaat over het kanaal Du Midi. Op het achterdek gezeten is het leuk om al die bedrijvigheid te aanschouwen.

Zondag 13 juni Moutgiscard
Vandaag verder varen. Zodra we hadden losgemaakt begon het te regenen en in de gutsende regen namen we de eerste sluis. Voor de tweede sluis lagen al drie boten te wachten en in de sluis lag een rondvaartboot vol toeristen. Toen deze de sluis verliet en ons passeerde riepen alle kinderen die zich aan boord bevonden naar ons 'Pedro, pedro' Ook de mensen op de andere boten groetten vriendelijke en waren overal behulpzaam. Het schept een band die regen. Een van de dames probeert een touw vast te maken met een hand want de andere heeft ze nodig om de paraplu vast te houden. Langs het kanaal loopt nu een prachtig fietspad, speciaal aangelegd en aangegeven als parcours cyclebel, de weg is blijkbaar zo goed dat deze ook wordt gebruikt door skeelers. Hier en daar loopt de autosnelweg op een steenworp afstand van het kanaal evenals de spoorlijn. Het geraas verstoord dan stilte en er is geen vogel meer te horen. Na de lunch varen we nog een flink eind door en is het gestopt met regenen.Blauwe stukken in het wolkendek voorspellen dat de zon nog wel eens zou kunnen gaan schijnen en inderdaad gebeurt dat ook en kunnen de sokken en warme vesten uit. Mensen fietsen weer in t-shirt en kortte broeken. Maar we zien zwaluwen laag over het water scheren en dat betekent slecht weer Tegen de avond krijgen we toch nog een onweersbui op ons dak.

Maandag 14 juni.
Ondanks de regen toch op de tandem gestapt om de auto op te halen. Het fietspad is van het begin tot het eind geasfalteerd en een lust om op te fietsen. Het bleef de hele weg regenen. Overal zien we dat het graan helemaal is platgeslagen door de regen en we vragen ons af of dat nog wel goed komt. We fietsten flink door want Bob wilde op tijd terug zijn om de WK voetbalwedstrijd NL- Denemarken te kunnen zien. Ruim op tijd waren we terug en moesten toen de Rasa nog even verhalen voor een goede ontvangst. Het regende nog steeds toen de wedstrijd was afgelopen.