Bijna in Buzet - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu Bijna in Buzet - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu

Bijna in Buzet

Door: corrieschuld

Blijf op de hoogte en volg Corrie

03 September 2011 | Frankrijk, Parijs

31 augustus 2011
Nieuw Vennep weer verlaten voor een paar weken Frankrijk. We reden langs de kust via Zeeland België in. Een en ander hield natuurlijk wel op maar de natuur was de moeite waard In Duinkerken bezochten we het museum dat was gewijd aan de evacuatie aan het begin van de tweede wereld oorlog van Britse en Franse soldaten omdat de geallieerde troepen de zee waren ingedreven. Rond 18.00 uur arriveerden we in het plaatsje Neufchatel en Bray waar we, op een terrasje gezeten, in gesprek raakten met een Fransman die zijn i-pad aan het bestuderen was. Bob vroeg aan hem of het een groot formaat e-reader was maar bleek dus een i-pad. De man had het ding blijkbaar net gekocht want hij ging uitgebreid uitleggen wat je er allemaal mee kon doen, hoe snel het ging en hoe makkelijk. Hij maakte een foto van ons en zette dat gelijk op de mail naar Bob.
1 sept. Neufchatel en Bray
We reden naar de kust van Normandië en brachten een bezoek aan het museum in Bayeux dat geheel gewijd was aan de landing van de geallieerden op Normandië met alle moeilijkheden daarbij zoals de tegenstand van de Duitsers en de de geografische moeilijkheden met de landing om het materieel aan land te krijgen. Tom tom bracht ons toen naar een beeldig plaatsje direct aan de haven waar we ons vergaapte aan de veelal houten vissersboten die aan de kade lagen. Lopend naar de zee ontdekte we dat het laag water werd en we liepen naar het uiterste puntje van de pier. Alle kleine bootjes die in de haven lagen vielen droog en we zagen ze steeds verder droog vallen tot er geen water meer was en ze allemaal op hun zij kantje lagen. Nadat we wat hadden gegeten liepen we terug naar de haven en zagen tot onze verbazing dat het water nog verder was gezakt en dat de sluisdeur een eindje openstond. Er was maar een enkele sluisdeur zodat boten die in of uit de haven willen varen moeten wachten op hoog water, dood tij.
Vrijdag 2 sept. Port en Bessin
Dagje museum bezoek en we beginnen in Rots waar Bob via internet informatie heeft gezocht en we vol verwachting tom tom volgen. Op plaats van bestemming is niks en in het dorp zelf is ook geen enkel teken van een museum te vinden. Snappen er niks van maar we rijden verder naar de Gold Beach waar we een museum bezoeken dat gaat over alle voorbereidingen die door de Engelse geheime dienst in Engeland worden getroffen voor de operatie D day. Onder andere het in kaart brengen van de kust van Normandië. Een zeer interessant museum waar we ook de film zagen die aan dit deel van de oorlog is geweid. Daarna bezochten we het museum Pegasus dat is gewijd aan de verovering van de brug over de Orne. De hele operatie Pegasus was om de brug intact in handen te krijgen. Het Radar museum stond allang op het lijstje van Bob want dat was tenslotte zijn beroep bij de Marine lang geleden. Een interessant museum waar we in diverse bunkers de radar activiteiten konden gade slaan gedurende de oorlog en ook was er ruimte gemaakt voor de ontwikkeling van de radar van de laatste jaren. Tenslotte passeerden we een museum geheel gewijd aan wapentuig geborgen uit de zee welke tijdens de landing van D Day gezonken zijn . Van complete tanks en kanonnen tot allerlei attributen uit gezonken oorlogsschepen. We reden terug naar naar de plaats waar we gisteren ook waren neergestreken en in de haven bleek opnieuw dat het laag water was en net als gisteren zagen we zon onder gaan achter een dikke wolk.
Zaterdag 3 september Saint Herbalain.
We reden naar Arromanches voor een bezoek aan het museum waar we de overblijfselen van de kunstmatig aangelegde haven konden zien vanuit het museum en de daarbij behorende informatie. Zeer interessant! Tenslotte bezochten we het museum waar we twee jaar geleden ook zijn geweest maar nu is uitgebreid met een echte B 26 bommenwerper die indrukwekkend in een grote hal stond te pronken die daarvoor speciaal was gebouwd. Toen was het intussen al ver in de middag zodat we besloten op weg te gaan richting Buzet en uiteindelijk stranden in Saint Herbalain waar we van de snelweg af een hotelletje zochten en heerlijk hebben gegeten en alle informatie over de oorlog nog eens de revue lieten passeren. Morgen zullen we Buzet bereiken en eindelijk weer thuis zijn op de Rasa

• 04 September 2011 - 06:20

Marjolein:

verslag brengt oude herinneringen boven.wij hebben ca 17 jaar geleden Normandië "gedaan" met twee 11 jarige jongetjes, die enorm onder de indruk waren van alle musea,maar ook van de grote begraafplaatsen.Het tij is daar enorm en vooral bij de inhammen is het uitkijken geblazen als je op het strand bent.Leuke foto ! groetjes

• 05 September 2011 - 08:56

Johan:

Leuk! Lekker weer onderweg!