de Saone - Reisverslag uit Mâcon, Frankrijk van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu de Saone - Reisverslag uit Mâcon, Frankrijk van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu

de Saone

Blijf op de hoogte en volg Corrie

10 September 2013 | Frankrijk, Mâcon

7 september
Een bewolkte dag. We gingen op weg naar Valence om de bus op te halen en deze keer hoefden we niet zo lang te wachten en sloot de trein waarop we moesten overstappen tenminste aan en waren we voor het middaguur in Valencia. Daar vielen we middenin een optocht van soldaten uit de tijd van Napoleon compleet met tentenkamp en heuse nabootsing van hoe het vroeger was. Terug op de Rasa was het winderig en op het eind van de middag viel de regen met bakken uit de lucht. De hele avond en nacht bleef het regenachtig en af en toe onweerde het.

8 september
De Saône opgevaren. De eerste sluis was vies en er waren maar weinig bolders en aan het trappetje aanleggen wat iedereen graag doet mocht niet. Ook moesten we de zwemvesten aan eerder ging de sluis niet draaien. De lucht was zwaar van de vele wolken maar het bleef droog tot we aanlegde in Mont marle. Toen begon het te regenen en niet zo zuinig. Intussen hadden we al opgemerkt dat het erg druk was op de kade. Er bleek een dressuur wedstrijd aan de gang en er was een grote markt rondom. Maar in de stromende regen was het niet leuk zodat we alweer vrij snel richting Rasa liepen. Daar aangekomen melde Bob dat we bezoek zouden krijgen van oud collega Dick en zijn vrouw Peggy. Zij wonen in Frankrijk ongeveer een uur rijden hiervandaan. We hadden een ontzettend gezellige avond samen.

9 september
Vandaag hebben we weer heel wat van Frankrijk gezien. Om te beginnen voeren we verder de Saône op konden we alweer van de zon genieten die steeds meer wolken verdreef en op het eind van de dag weer het rijk alleen had aan de strak blauwe hemel. In Macon legden we aan vlak na het middaguur en besloten we eerst maar de bus uit Lyon te gaan halen. Het was niet zo ver en de verbindingen waren goed. Dat klopte behalve dat we in de verkeerde trein stapte en zo doende in de GTV naar St Ettiénne zaten. We zijn er weer de hele middag mee zoet geweest.

10 september
Bob besloot om de bus naar Dijon te brengen en dan met de trein terug te komen. Volgens de dienstregeling was het een half uurtje in een rechtstreekse verbinding. Dal zou dan eindelijk eens een simpel treinreisje zijn. Margareth en ik liepen de Stad Macon in en stuitte natuurlijk meteen op een leuke kledingzaak. En zo volgden er meer. We dronken koffie op een terrasje en tegen het middaguur besloten we terug te gaan naar de Rasa. Toen kwam er een sms'je van Bob. De treinen staken en ben niet voor 14.00 uur terug. Het werd 14.20 dus dat viel nog reuze mee. Het was in elk geval de laatste ervaring met de trein want we beginnen aan het laatste stuk van onze reis. Nog twee dagen varen. De bus gaan we dan ter afsluiting weer ouderwets halen op de fiets. Nog een dikke week dus en we hopen op tijd terug te zijn voor het familieweekeinde. Het ziet er naar uit dat het gaat lukken maar er kan nog van alles gebeuren dus daar houden we dan maar rekening mee.
Intussen was er een hoop lawaai buiten met toeters en trommels. Het bleek een demonstratie die iets te maken had met pensioenen maar het fijne weet ik er niet van. De demonstratie stopte op het plein vlak voor de plek waar de Rasa lag dus het was met de rust gedaan.

• 11 September 2013 - 10:54

Eef Boogert:

Wat een prachtige avonturen hebben jullie weer beleefd.
    Geniet er nog even van, want over een week gaat het gewone leven weer beginnen.
    Kijk er naar uit, om je weer te zien.
    Hier begint het herfst te worden. Windkracht 8 en veel regen.
    Liefs van Eef.

• 11 September 2013 - 22:23

Tineke.:

Dag ale drie,

Zo zijn jullie lekker bezig he!!!! En zo beleef je wel wat. Vandaag woesndag zijn we over de heide wezen fietsen. Na dat het gisteren heel slecht weer was, scheen de zon vanaag vol op met hier en daar een bui.Maar wij heben het droog gehouden. De heide was niet zo uitbundig paars we kwamen veel torren tegen die veel schade aan de heide maken. Jammer het kan zo mooi zijn. Hebben erg genoten van de mooie tocht. Het zal best moeilijk zijn om de Raza naar de verkoop plek te brengen. We wachten maar af hoe het allemaal gaat lopen. Nog mooie dagen wens ik jullie toe.

Groeten van Tineke.

• 12 September 2013 - 01:47

Margreet:

Hallo daar, heerlijk om weer wat verhalen te lezen. Moet vaak lachen om jullie trein/bus avonturen. Ik wens jullie nog een paar mooie dagen en we zien elkaar weer gauw. Nog ff genieten.

Margreet

• 13 September 2013 - 09:44

Joke:

Hallo Frankrijk

Weer bijna voorbij, die mooie zomer. Het wordt hier al echt herfstachtig. Ik vind dat ook een mooie tijd, maar voor Carla is dat moeilijker. Gelukkig kan ze weer met ons meelopen en daar geniet ze van. Wij hebben morgen familiedag van de van Groenigens, de voorspellingen zijn regenachtig en ik geloof dat we gaan boerengolven dat wordt dus laarzen aan en lekker door de modder lopen.
    We zien elkaar weer gauw, groeten van Joke

• 13 September 2013 - 13:33

Cees En Jan:

Hallo genieters van het mooie Frankrijk met al dat water om jullie heen met als voordeel dat er geen onkruid om de boot groeit. Hier in de Vennep wel maar dat is inmiddels weggehaald dus jullie kunnen gerust terug komen. Geniet nog even van de boot en wij wensen jullie een behouden terugreis.

Groeten van" het tuinteam"