Terug in Havanna - Reisverslag uit Catalina de Güines, Cuba van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu Terug in Havanna - Reisverslag uit Catalina de Güines, Cuba van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu

Terug in Havanna

Blijf op de hoogte en volg Corrie

29 Mei 2015 | Cuba, Catalina de Güines

Zaterdag 23 Mei
Voor de liefhebber gaf Rob vanmorgen om 6 uur een les in ochtend fotografie en om 8.30 was iedereen weer present voor een excursie naar El Cubano een natuurgebied met watervallen. Een gids leidde ons via smalle steile en rotsige paden naar boven naar de watervallen. Onderweg wees hij ons op bijzondere planten en vogels. We zagen een specht en de nationale vogel van Cuba in de kleuren van Cuba. De vogel is vrij zeldzaam en het is bekend dat als de vogel wordt opgesloten in een kooi hij sterft en volgens de gids gebeurt dat ook met Cubanen als ze worden opgesloten. Bij de waterval kon gezwommen worden en sommigen maakten daar gretig gebruik van.
s’Middags na de lunch kon iedereen zelf doen waar hij of zij zin in had. De meesten volgden Rob. Een van de deelnemers wilde graag naar het nationale ziekenhuis omdat hij veel medicijnen had meegenomen die hij daar wilde afgeven. Edith en ik gingen met hem mee en we besloten de fietstaxi nemen. In het ziekenhuis aangekomen was het niet simpel om uit te leggen dat de medicijnen en de leesbrillen die Edith had meegenomen een gift was die we achter wilde laten. Gelukkig kwam er een verpleegster of arts uiteindelijk uit een van de kamers die de spullen in ontvangst nam. We hadden gehoopt nog wat van het ziekenhuis zelf te mogen zien maar meer dan vijf stappen naar binnen kwamen we niet. We besloten nog een uur gebruik te maken van de fietstaxi’s, dat vonden de taxichauffeurs natuurlijk prima. Al snel stopte ze ergens en moesten we uitstappen. Het bleek een pottery te zijn en dat was helemaal in het straatje van Edith want zij heeft les in potten bakken. We waren nog maar net binnen toen het begon te stortregenen. Met bakken tegelijk kwam het water naar beneden en dat hield lang aan. Het was nog niet helemaal droog maar besloten toch maar weer op weg te gaan. Onderweg zagen we mensen die zich kliedernat lieten regen maar ook mensen die moesten dweilen omdat het water naar binnen was gekomen. Sommige straten zagen eruit als of het een rivier was. Bij de putten kolkte het water over de stoepen en zetten alles blank. De beide taxichauffeurs zetten koers naar het station. Ook hier weer alles oud en vervallen. We liepen over het spoor en klommen in een oude locomotief en daarna brachten de taxi’s ons weer terug op de plek waar we waren begonnen met de toer. Toen we uit de fietstaxi stapten zagen we Rob en de anderen net de straat in komen lopen. Ook zij hadden moeten schuilen voor de stortbui. Onze laatste gezamenlijke maaltijd verliep enigszins chaotisch omdat we buiten op een terrasje zaten en het opnieuw begon te regenen en we met tafels en al naar binnen moesten. Maar ondanks dat was het een ontzettend gezellige avond.

Zondag 24 Mei
Voor 10 groepsleden is dit de laatste dag van deze reis. Op het eind van de middag vertrekken zij weer naar Nederland. Het was dus vroeg opstaan vanmorgen want we moeten weer terug rijden naar Havanna. Onderweg in Santa Clara stopten we nog voor het monument van Che Guevarra maar hadden geen tijd meer voor het mausoleum. Bij de enige koffiestop werd massaal drank ingeslagen voor het thuisfront. En zowel vandaag als eergisteren moesten we een noodstop maken voor hen die last hadden van hun darmen. Daar is bijna niemand deze reis aan ontkomen. Keurig op tijd bereikten we de luchthaven en namen afscheid van elkaar in de wetenschap dat we elkaar snel weer teug zien. Wij reden terug naar Havanna en de andere vier leden die achter bleven gingen naar Varadero. Over vier dagen, als onze reis eindigt zien we elkaar weer op de luchthaven van Havanna en dan is ook voor ons de reis voorbij.

• 29 Mei 2015 - 17:25

Gijs:

Wat een geweldige ervaring zeg om te zien hoe je terug gaat in de tijd.
    Maar jullie hebben er goed weer bij, met af en toe een hoosbui.
    Hier is het nog steeds herfst. Veel te koud voor de tijd van het jaar.
    Neem je nog een sigaar voor me mee?

Liefs Gijs

• 29 Mei 2015 - 20:29

Margreet:

Hoi Corrie en Bob.

Wat beleven jullie toch weer veel in het Cuba. Mooie foto's ook. Geniet er nog ff van. Ik,ben alweer een week terug en heb het werk ritme alweer in de benen.

Goede reis terUg en tot gauw