Weer thuis - Reisverslag uit Hoofddorp, Nederland van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Hoofddorp, Nederland van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Blijf op de hoogte en volg Corrie

29 Mei 2015 | Nederland, Hoofddorp

Maandag 25 Mei
Bob ziek bijna hele dag op de kamer. Uurtje met de fietstaxi. Gegeten in het restaurantje waar we al eerder met de fotogroep gegeten hebben maar het smaakte niet en bovendien was het tafeltje waaraan we zaten op het balkonnetje erg vies. Dat was niet bevorderlijk voor ons toch al zwakke trek in eten

Dinsdag 26 Mei
Nog voor 6.00 uur stonden we buiten om foto’s te maken. Het was heerlijk koel maar eigenlijk waren we iets te laat want het werd al licht. Met de fietstaxi terug naar het hotel en na een lekker ontbijtje namen we de citytoer bus en reden we door Havanna. We zagen het nieuwe Havanna met grote mooie gebouwen en brede goed onderhouden wegen. Geen fietstaxi’s en weinig oude auto’s. in deze buurt. s’middags reden we met de fietstaxi naar het station en naar San Jose een culturele markt. We bleven er maar even maar toen we weer terug kwamen bij het hotel wilde de taxichauffeur 100 cucs hebben omdat hij vond dat we niet duidelijk hadden gezegd waar we precies heen wilde. Dat was natuurlijk belachelijk dus er ontstond een heftige discussie en de man wilde de politie erbij halen. Uiteindelijk bond de man toch in kwamen we een bedrag overeen.
We huurden we een schitterende oude roze buick voor een uur die ons door de stad reed,naar het strand en langs de bossen waar hele dikke zeer oude waringin bomen stonden en waar de klimop woekerde en overal omhoog kroop een schitterend gezicht, net groene gordijnen

Woensdag 27 Mei
Weer zeer vroeg opgestaan voor de foto opdracht. Weer met de fietstaxi terug maar nu via de haven.
Na het ontbijt liepen we naar de bazaar en dat was best nog wel een stukje lopen. Het is een plek die is gevestigd in een oude suikerfabriek. Er is schitterende schilderwerk te koop en houtsnijwerk. Tassen van leer en alles op het gebied van lokale kledij en sieraden. Voor het gebouw staan een paar oude locomotieven. Het station is op loopafstand, donkere hallen met een sombere uitstraling maar toch ook wel weer een plek waar je met je neus op de feiten wordt gedrukt want nergens staat informatie en de loketten zijn kleine vierkante luikjes. Echt een puzzel als je ergens heen wil. We liepen ook weer terug en dronken een heerlijke pino colada op onze favoriete plek op het terras van ons hotel waar het inmiddels alweer druk was en waar de band vrolijke muziek maakten. Op het einde van de middag liepen we een blokje rond het hotel en liepen wat winkels binnen. Daar was pas goed te zien dat alles in Cuba maar met mondjesmaat beschikbaar is en gekocht wordt. De winkels zijn maar voor een kwart gevuld en de producten schaars. Er staan dan b.v. maar 30 flessen shampoo en een grote bak met blokken handzeep. Er was ook een grote bazaar net zoiets als in de oude suikerfabriek maar kleiner en met minder schilderwerk.
Verse groenten en fruit vind je niet in de supermarkt maar wel in de kleine lokale winkeltjes of gewoon op straat bij de rijdende karretjes. We eindigde de dag met een wandeling over de Prada en aten op het terras waar we met de fotogroep onze eerste pino colada dronken. Het was er heerlijk koel en lekker rustig.

Donderdag 28 Mei
De tijd in Cuba zit erop. De taxi kwam ons op precies op de afgesproken tijd halen, we waren ruim op tijd op de luchthaven. Al vrij snel gingen de lichten bij de KLM balie aan voor het inchecken dus gingen we maar in de rij staan. Daar hebben we ongeveer anderhalf uur gestaan voor er wat gebeurde. Met de andere leden van onze workshop hebben we nog gezellig wat gedronken en toen gingen we lucht in en viel de reis ons niet tegen ondanks dat we precies in het midden van het toestel zaten. We namen afscheid van onze mede groepsleden in de wetenschap dat we elkaar weer zien op 29 juni.

• 30 Mei 2015 - 09:33

Joke:

dag Corrie
    wat een stilte was het vanuit Cuba. We keken uit naar je verslagen maar maar er kwam niets. Het voordeel is dat je nu een heleboel te vertellen hebt.
    we zien je, groeten van Joke

• 30 Mei 2015 - 20:46

Tineke.:

Fijn dat jullie weer thuis zijn. Nu maar bijkomen van alle indrukken en de reis. We zien elkaar weer snel.

Groeten Tineke.

• 31 Mei 2015 - 15:16

Carla:

Goed dat jullie er weer zijn we zien elkaar donderdag denk ik groeten Carla