Essaouira - Reisverslag uit Agadir, Marokko van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu Essaouira - Reisverslag uit Agadir, Marokko van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu

Essaouira

Blijf op de hoogte en volg Corrie

09 Maart 2016 | Marokko, Agadir

7 maart
De bus haalt ons op om naar Agadir te rijden waar we de bouwkundige resten bezoeken van de Kashbah Oufell. Agadir is in de zestiger jaren herbouwd na de verwoestende aardbeving in 1960. We keken uit over de stad en de haven maar helaas was het behoorlijk heiig waardoor we weinig zicht hadden. In het stadscentrum bezochten we het volkenkundig Museum Municipal en kregen we een rondleiding van een gids. De belangrijkste les was dat men vroeger alles deed met bestaande middelen en dat we nu in een weggooi maatschappij leven en geen hart meer hebben voor de natuur en het leven. Samen met een ander stel zochten we, namens de hele groep naar een passend cadeau voor de reisleider want hij is woensdag jarig. Dat vonden we boven verwachting vrij snel waarna we ons tegoed deden aan een Tajine op een terrasje.

8 maart Essaouria
We verlaten de camping en reizen door naar Essaouira, een sfeervol havenstadje met een breed strand dat geldt als een van de mooiste badplaatsen van Marokko dat door de UNESCO op de werelderfgoedlijst is geplaatst. We nemen de kustweg en overal zien we de Argan bomen (ook wel geitenboom genoemd omdat er veel geiten in klimmen) De pitten van de gele vruchten worden verwerkt tot geneeskrachtige olie, pindakaas en olie voor gebruik in gerechten. We bezoeken een kleine shop waar goed te zien is hoe die verwerking in zijn werk gaat en we kopen natuurlijk de geneeskrachtige olie. De weg voert ons verder langs saaie berghellingen waar plukken groen afsteken tegen overheersende woestijnachtige kleur van de aarde. Soms zien we de zee met veel witte golven want het waait hard. Opeens zien we een aantal dromedarissen in de berm. De voorpoten zijn aan elkaar gebonden zodat ze niet ver weg lopen. De stopplek voor de lunch brengen we daarom in de camper door want het is onaangenaam buiten hoewel het zonnetje volop schijnt. Op de camping wordt meteen gebruik gemaakt van de wasmachine maar de beloofde droger blijkt niet aanwezig zodat de was lastig aan de lijn moet drogen. Dan is opeens de wind een welkom want binnen het uur zijn de lakens droog en een paar uur later de rest.

Woensdag 9 maart.
Een excursie naar Essaouira maar voor we met busjes vertrokken zongen we voor onze reisleider die vandaag 70 is geworden. In Essaouira werden we losgelaten en kozen we onze eigen weg tot we op het eind van de middag weer werden opgehaald. We bezochten de nauwe straatjes van de Medina met overal de kleine winkeltjes met handwerk in de vorm van houtsnijwerk, leerbewerking, geweven matten en natuurlijk levensmiddelen en kruiden.
Terug op de camping trakteerde de reisleider op een drankje en een hapje en was het weer erg gezellig.

• 10 Maart 2016 - 18:59

Peter:

blijf schrijven wij, volgen. veel plezier PETER>

• 10 Maart 2016 - 21:12

Tineke:

Wat ziet het er weer mooi uit. Wat zien jullie veel op zo'n reis het is echt de moeite waard om zo iets te ondernemen. En als ik het goed begrijp is het ook gezellig met elkaar, dat is ook belangrijk. We hebben vanmorgen heerlijk gelopen het is prachtig weer alleen de wind is wat koud. Je kunt niet alles hebben he. De komende dagen blijft het ook mooi volgens de voorspellingen. Dus genieten maar. Tot de volgende keer. Groeten Tineke.