Ait Benhaddou - Reisverslag uit Aït Ben Haddou, Marokko van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu Ait Benhaddou - Reisverslag uit Aït Ben Haddou, Marokko van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu

Ait Benhaddou

Blijf op de hoogte en volg Corrie

12 Maart 2016 | Marokko, Aït Ben Haddou

Donderdag 10 maart Marrakech
We verlaten vandaag de Atlantische kust en gaan het binnen land van Marokko in. De Argan bomen hebben plaats gemaakt voor een afwisselend heuvelachtig gebied met veel groen waarna het woestijnachtig en vlak wordt. Maar voor het gebied van de Argan bomen verlaten stoppen we nog even voor een groep geiten die met zijn allen in de boom zitten en dat is werkelijk geen gezicht. Nabij Marrakesh zien we weer de besneeuwde bergtoppen van de Hoge Atlas. In Marrakesh verblijven we maar een nacht. Morgen gaan we meteen verder in oostelijke richting.

Vrijdag 11 maart. Ait Benhaddou
Als een van de eersten gaan we op pad en we rijden via een gloednieuwe weg de bergen tegemoet. Het is een bosrijke omgeving en vrij toeristisch met overal hotels, cafeetjes en restaurants. Ook rijden er veel bussen. De vergezichten zijn indrukwekkend, groen en als we hoog in de bergen zijn kijken we de diepte in. Het hoogste punt is 2234 mtr. En het is dan 10 graden. Langs de kant worden voortdurend mooie stenen en fossielen aangeboden maar we zijn gewaarschuwd dat er veel nep bij zit. We volgen veelal de rivier en op een punt zien we dat een huis voor de helft is weggeslagen door het water. Omdat er nu nauwelijks water is kunnen we ons dat haast niet voorstellen maar we zien bewijzen genoeg. Het bouwen van een brug is dus niet zo eenvoudig omdat het water zowel onder als boven de brug moet kunnen stromen. We verlaten de toeristische route en dan wordt de weg smal en is vol kuilen. Na verloop van tijd is het nauwelijks meer een weg te noemen. Het uitzicht echter wordt na elke bocht mooier en de kleuren variëren van geel naar oranje naar grijs met soms een plukje groen. Naarmate we hoger komen zien we weer sneeuw en is het uitzicht fabelachtig mooi. We rijden door gebieden waar we ons alleen op de wereld wanen zonder een levend wezen maar dat desolate gevoel raken we snel weer kwijt als blijkt dat er toch mensen wonen en de herder zijn schapen hoedt. Op de kleine camping drinken we gezamenlijk een glaasje wijn in het zonnetje. Iedereen is nog onder de indruk van het natuurgeweld dat we mochten beleven.

Zaterdag 12 maart
We gaan vandaag op bezoek bij een leemdorp onder begeleiding van een gids. We lopen gezamenlijk door de rivier naar het dorp. Van verre is die al te zien en de oude stad ziet er prachtig uit. De oude stad is een vesting werk en heeft in het zuiden van Marokko verschillende functies: wijkplaats, Landhuis, gemeenschappelijke voorraadschuur, woning voor families en machtcentrum van de clan. Er staan vier hoge hoektorens die is omgeven door een machtige muur. Opvallend zijn de rijke versieringen. We kijken in een van de huizen en het ziet er wonderlijk gezellig uit met banken langs de kant en kleurige kussens. De stal met schapen en geiten is ook aanwezig en is eenvoudig deel van het huis. Hoog boven op de berg is de graanschuur die daar is gebouwd zodat deze beschermd is tegen rovers en dieven want men kan met stenen gooien naar de belagers. In het oude dorp zijn een synagoge en een moskee maar de laatste heeft geen minaret omdat het in de tijd dat het werd gebouwd niet gebruikelijk was. Men ging eenvoudig op het dak staan om mensen op te roepen om te komen bidden. Het uitzicht boven op de berg is prachtig met de bergen aan beide zijde van de rivier. Alleen langs de rivier zijn groene struiken en bomen in het dal. Een oase lijkt het maar dat is het niet want dat is een bron midden in de woestijn met palmbomen. We drinken een drankje bij een van de deelneemster die vandaag jarig is en daarna is er een gezamenlijk diner op de camping

• 13 Maart 2016 - 14:38

Peggy Schaafsma-van Milt:

Hola Bob & Corrie,
    Mooie rit hebben jullie gemaakt hoor. Heel indrukwekkend lijkt me qua hoogte en uitzichten.
    Ook zo'n afgelegen dorp met van leem gebouwde huizen met inrichting te kunnen zien! Heel speciaal hoor. Zo zie je maar weer hoe al die verschillende culturen en manieren van wonen bestaansrecht kunnen en mogen hebben he?
    Nog heel veel reis- en cultuurplezier!! Lieve groetjes
    Ons overwinterprogramma eindigt deze week. Ik verlang naar mijn Bourgogne: rust & ruimte