Fes - Reisverslag uit Sefrou, Marokko van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu Fes - Reisverslag uit Sefrou, Marokko van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu

Fes

Blijf op de hoogte en volg Corrie

26 Maart 2016 | Marokko, Sefrou

24 maart
Vandaag is het witte donderdag en toepasselijker kan het buiten niet zijn want het heeft vannacht gesneeuwd. Met busjes werden we opgehaald voor een excursie. Het plan was om door de Hoge-Atlas te rijden maar dat was niet meer aan de orde nu het heeft gesneeuwd en er geen doorkomen aan is. Het bezoek aan een authentiek Berber-dorpje ging wel door maar eerst bezochten we een oude mijn waar vroeger lood uit de rotsen werd gehakt. Ook reden we langs een andere mijn die ook niet meer werd gebruikt. Het verlaten dorp bood een treurige aanblik. De mijnen worden niet meer gebruikt omdat er geen vraag meer is naar lood. De warme lunch vond plaats in een origineel Berberfamiliehuis. Tenslotte bezochten we een schooltje waar we de kinderen trakteerde op potloden en schriften. Ze zongen voor ons en wij voor hen. Het was een leuke afsluiting van een volle koude dag.

25 maart Fes
We verlieten de camping en belandde meteen in het saaie landschap van Midlet maar dat duurde niet lang want we reden al snel de bosrijke besneeuwde bergen in en hoe hoger we kwamen hoe meer sneeuw. In een dorpje dronken we met een groepje koffie en ondanks dat het maar 6 graden was zaten we heerlijk op het terras in de zon. In het lager gelegen deel veranderde het beeld totaal met wat we de afgelopen weken gewend waren, het groen kwam terug in beeld en de naaldbomen. Toch kwamen we nog regelmatig in gebieden die hoger waren gelegen zodat we toch weer in de sneeuw terecht kwamen. Op een plek stonden zelfs sleetjes en ski's te huur. We stopten op een toeristische plek waar apen in de bomen heen en weer slingerden. Hier en daar was het uitzicht grandioos en uitermate geschikt om te lunchen wat we natuurlijk ook deden, de temperatuur was intussen al gestegen tot 17 graden. Toen reden we door een dorp dat geheel in de stijl van een wintersportdorp was gebouwd met rode dakpannen en aangelegde perken met viooltjes alsof we in de Alpen waren beland compleet met sneeuw op de daken. Nog een poos reden we door dorpjes en landerijen met fruitbomen afgewisseld met kale rotsige stukken land maar het groen en de bomen beheersen het landschap. De camping is mooi aangelegd en we staan waarachtig aan een groen grasperk. Al snel zaten we met velen in de zon op ons grasperk. We maakten ook een van de dames in onze groep gelukkig omdat we onderweg een schildpad hadden gevonden en waarvan we wisten dat ze er graag een mee naar NL wil nemen

26 maart
We reden vandaag in met een bus naar Fes, de meest Arabische Marokkaanse stad, de parel van de Oriënt en de laatste van de vier koningssteden die we bezoeken. Het oudste gedeelte van de stad (Fes el Bali), staat op de werelderfgoed lijst van de UNESCO. Het dateert uit de 8ste eeuw en herbergt nog altijd het merendeel van Fes' inwoners. In ontelbare straatjes vol bazaars liggen ook de meest interessantste bezienswaardigheden. We bezochten een fabriek waar mozaïek werd gemaakt maar ook potten, schalen en natuurlijk tajine's. We liepen door de nauwe straatjes van de Medina en omdat de straatjes zo nauw zijn is er met een auto geen doorkomen aan. Het vervoer gebeurt daarom grotendeels met ezeltjes. Een weverij stond ook op het programma en een plaats waar leer geverfd werd. Overal konden we natuurlijk de producten kopen. Alles bij elkaar een kleurrijke dag.

• 26 Maart 2016 - 22:24

Henny Van Beem :

Wat een geweldig mooi landschap zo metde sneeuw hebben jullie het niet erg koud gehad en dan al dat groente en fruit heerlijk . Zijn ze daar koperen pannen aan het maken op de foto . Wat een schitterende reis maken jullie Corry en Bob nog heeeeeel veeeel plezier Gr. Kors en Henny

• 27 Maart 2016 - 11:19

Margreet:

Hoi Corrie en Bob

Fijne paasdagen en blijf nog maar even in de warmte, want dat missen we hier nog.
    Wat een mooie foto 's vooral van die ezel wat een vracht heeft die te versjouwen.
    Geniet nog van de mooie reis.

Dikke knuf
    Margreet

• 28 Maart 2016 - 10:02

Joke:

Wat een werelden van verschil zien jullie op deze reis.Wat is er veel te zien en te beleven en te genieten.
    wij zijn weer terug uit het Sauerland. Daar hebben we er met z'n zessen van genoten om heerlijk te relaxen, heel lekker te eten, we hebben ook weer een potje disk golf gedaan. Het was nogal nat op het parcours, dus dat was een extra handicap. Vooral Kors had het zwaar want hij had bijna geen profiel onder zijn schoenen.
    Gisteren met Pasen zijn alle kinderen en kleinkinderen geweest. We begonnen al om half negen met een ontbijt en daarna met z'n allen naar de kerk, wat voor mij veel waarde heeft. Het lukte net om allemaal een plekje aan tafel te vinden bij het avondeten. Daarna zijn we nog naar Barend geweest om zijn 65ste verjaardag te vieren. Vandaag kunnen we weer uitrusten en willen we ons aan zee laten uitwaaien.
    Groeten van Jan & Joke

• 28 Maart 2016 - 15:22

Carla:

Hoi Corrie en Bob, wat een geweldige dingen zien jullie en zo verschillend. Het lijkt mij een heel mooi land met veel verrassingen. wij hebben een winderig pasen met af en toe zon en buien echt Hollands weer. Geniet nog maar!! groetjes Jan en Carla