Vergina - Reisverslag uit Káto Gatzéa, Griekenland van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu Vergina - Reisverslag uit Káto Gatzéa, Griekenland van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu

Vergina

Blijf op de hoogte en volg Corrie

26 Augustus 2017 | Griekenland, Káto Gatzéa

Blog 5.
We hervatten onze reis na een droevig afscheid van ons familielid. De reis gaat via Duitsland, naar Oostenrijk, het land van Heidi en de Sound of music. Dan via Slovenië, Kroatië, Servië, Macedonië naar Griekenland waar we vrijdag op het eind van de dag arriveren. Onderweg was vooral Slovenië en het eerste deel van Kroatië nogal saai en leeg. Het land was vlak en droog overal staat de mais er dor en droog bij en lijkt de oogst mislukt. Vaak waren we de enige weggebruikers en nergens zag je dorpjes of huizen en een minimum aan informatie borden of verkeersborden.
Na Belgrado, waar we dwars door het centrum van de stad reden, werden we opeens omringd door hoge groene bergen. Bij de diverse grensovergangen moesten we ons paspoort en de groene kaart laten zien. Aan de overkant van de weg waar auto,s de grens passeerden zagen we enorme files en dat in een temperatuur van 30 graden! De wegen zijn hier en daar erg slecht en is het raadzaam om alleen op de linker weghelft te rijden waar het veel beter is. Langzaam gaat de weg dan over in een prachtige heuvelachtige bochtige weg met mooie uitzichten. Hier en daar zijn dan dorpjes zichtbaar die met hen roodbruine daken verscholen liggen tussen het groen.

In Griekenland op plaats van bestemming werden enthousiast welkom geheten door de hele groep die op ons hadden gewacht om gezamenlijk uit eten te gaan. We kregen het gevoel alsof we in een warm bad vielen. Het eten was heerlijk maar we waren de eerste die naar onze camper liepen, we waren best moe en rolde al heel vroeg ons bed in om als een blok in slaap te vallen.

26 aug. Kato Gatzea
Vandaag rijden we naar Kato Gatzea maar eerst bezoeken we de graftombe van Philippos II (de vader van Alexander de Grote en de eerste koning van Griekenland) die pas in 1984 is ontdekt, in zeer goede staat. Er werden veel gouden en zilveren voorwerpen aangetroffen, alsmede wapens uit circa 400 voor Christus Men heeft de grafheuvel voorzichtig weggegraven en een grote koepel over de plaats aangebracht. Door deze met grond te bedekken en daar gras te zaaien is de grafheuvel weer in oude staat, maar kun je nu naar binnen, waar je de originele grafkamers kunt zien.

Het geheel is zeer indrukwekkend en geeft een beeld van waartoe men 2400 jaar geleden al in staat was. Er liggen in de buurt nog meer restanten van een glorieus verleden, maar de restauratie daarvan is volop bezig en waren in 2016 nog niet te bezoeken.

Dan rijden we rijden het traject zoals aangegeven en maar 219 km. bedraagt. We gebruiken de lunch aan het strand waar we lekker onder een grote dikke plataan de camper parkeren en lui in onze stoel zakken

De camping staat vol olijfbomen en ligt dicht aan het strand.

• 27 Augustus 2017 - 09:16

Eef Boogert:

Fijn om weer wat van jullie te horen, na de droevige onderbreking.
    Nu fijn genieten van het prachtige Griekenland.
    Zelf hebben wij het land lang geleden ook met de auto bezocht. Echter wij gingen naar het zuiden van Italie en toen overgevaren naar Igoumenitsa.Een fantastische reis naar familie in Athene.
    Jullie zien dus heel veel landen meer.
    Geniet van alles wat er nog komt. Liefs Eef.

• 28 Augustus 2017 - 09:28

Joke:

Lekker op weg. Genieten van al het moois en van de groep om je heen en dat nog weken lang.
    We hebben hier al een week prachtig weer, waar we van genieten. Het is de laatste week dat onze kinderen nog met vakantie zijn, volgende week begint het gewone leven weer en natuurlijk de rommelmarkt.
    groeten van Jan & Joke

• 28 Augustus 2017 - 18:25

Tineke:

Kan mij voorstellen dat jullie moe waren. Na alle gebeurtenissen. en dan weer de reis op pakken en er toch weer wat van te maken. Fijn dat jullie zo goed werden ontvangen. Dat doet een mens goed. Probeer van al het moois wat er gaat komen te genieten. Lieve groet Tineke.

• 31 Augustus 2017 - 14:20

Cees:

Dag Corry en Bob,
    Ik schuif een beetje laat in, had wat problemen om mij oude computer op gang te krijgen maar kan je weer ontvangen Corry. Ik weet met mijn blog uit Frankrijk hoe leuk het is om reacties te krijgen, en deze dan van mij. Toen ik 16 jaar was: ja alweer 54 jaar geleden ben ik met 3 vrienden liftend naar Griekenland gegaan en zijn 2 maanden onderweg geweest. Het is een geweldig mooi land met heel aardige mensen en ik hoop dat jullie dat ook ervaren, vooral de peloponnesos was toen heel indrukwekkend met een mooie natuur.
    Geniet er samen van en een fijne reis, tot de volgende blog.
    Groeten van Cees of was het Keesje

• 31 Augustus 2017 - 14:20

Cees:

Dag Corry en Bob,
    Geniet er samen van en een fijne reis, tot de volgende blog.
    Groeten van Cees of was het Keesje