Tolo - Reisverslag uit Tolón, Griekenland van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu Tolo - Reisverslag uit Tolón, Griekenland van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu

Tolo

Blijf op de hoogte en volg Corrie

09 September 2017 | Griekenland, Tolón

7 sept. Tolo
En weer scheen het zonnetje al volop toen we de camper uitrolde vanmorgen. Het is inmiddels wel iets koeler maar met 29 graden nog steeds lekker warm. We reden naar Tolo en onderweg bezochten we eerst een prachtig Byzantijns klooster met een weelderige tuin. Daarna Epidaurus waar een openlucht theater is opgegraven en dat nog bijna helemaal intact was. In 1954 werd het theater gerestaureerd en vanaf die tijd worden er nog jaarlijks voorstellingen gehouden in het kader van het festival van Epidaurus. Het grote openluchttheater heeft (14.000 zitplaatsen) is een bezienswaardigheid. Een in het midden gefluisterde tekst kan op alle zitplaatsen gehoord en verstaan worden. Het stamt uit de 4e eeuw voor Christus.
De campingplek die we kregen toegewezen door eigenaar Niko was helemaal naar onze zin. De camping ligt tegen een heuvel en heeft drie platforms. Wij staan op de hoogste en kijken uit over onze medecamperaars.

8 sept. Excursiedag vandaag We gaan eerst naar Mycene, de ruïnes van een stad van meer dan 3500 jaar oud bekijken. In Mycene bevindt zich de beroemde Leeuwenpoort, de hoofdingang van een burcht uit 1250 voor Christus. De poort heeft een hoogte van 3,10 meter en is 2,78-2,95 meter breed. Op de poort staat de oudste sculptuurgroep van Europa: twee opgerichte leeuwinnen tegenover elkaar met hun voorpoten op een altaar. Het prachtige museum bevat o.a. een kopie van het beroemde dodenmasker van Agamemnon dat hier gevonden is (het origineel is tentoongesteld in het Archeologisch Museum in Athene).
We bezoeken ook de 13 meter hoge schatkamer van Atreus, een zogenaamd Tholos- of koepelgraf, dat op ingenieuze wijze gebouwd is zonder gebruik van cement. Hierna bracht de bus ons naar Nafplio, van 1829 tot 1834 de eerste hoofdstad van Griekenland. We bezochten eerst het Palamidi-kasteel, hoog boven het stadje. Na het bezichtigen van deze vesting zette de bus ons af in Nafplio waar we eerst iets hebben gegeten op een piepklein terrasje in een smal straatje. Toen langs de boulevard gedrenteld maar er waren weinig bootjes, alleen een groot cruise schip.

s'Avonds was er een Griekse maaltijd op de camping met Grieks dansers. Maar ook wij werden uitgenodigd om te dansen en dat hebben we gedaan en ervan genoten.

9 sept. Vrije dag. Voor het eerst was het een beetje bewolkt maar nog flink warm. Lekker de hele dag geluierd met een boek.

• 10 September 2017 - 18:53

Eef Boogert:

Wat een geweldige reis hebben jullie. Ik vind Griekenland zo'n prachtig land.
    geniet er lekker van en ga door met je interessante verslagen. Liefs Eef.