Albanie - Reisverslag uit Kastrákion, Griekenland van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu Albanie - Reisverslag uit Kastrákion, Griekenland van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu

Albanie

Blijf op de hoogte en volg Corrie

24 September 2017 | Griekenland, Kastrákion

21 sept. (Struga)
De hele dag bij de camper gebleven en van alles en nog wat gedaan en vooral lekker gelezen. Het is behoorlijk afgekoeld en het zonnetje liet het ook vaak afweten.

22 sept. Struga Macedonië
Vandaag hebben we Griekenland verlaten en komt het einde van onze reis in zicht. We reden weer door de bergen en opnieuw konden we genieten van al het natuurschoon om ons heen. Het was vandaag nog kouder dan gisteren, in de bergen maar 12 graden maar in de dorpjes rond gelukkig 23 graden. Rond het middaguur passeerden we de grens met Macedonië. De camping ligt direct aan het meer maar helaas was er een koud windje zodat bijna iedereen in zijn camper bleef tot de bus ons kwam halen om gezamenlijk naar een Macedonische avond te gaan met muziek en dans en een koud en warm buffet. Het eten was lekker maar de dansen die werden uitgevoerd door een stuk of dertig jongelui was werkelijk fantastisch. Zelf moesten we ook de dansvloer op. Niemand had het toen nog koud.

23 sept. Toe we vanmorgen wakker werden was het 5 graden maar het zonnetje scheen en die bleef de hele dag zodat het in de loop van de ochtend al snel 23 graden werd. Excursie naar Ohrid waar we met de bus naar toe werden gebracht. Een Nederlandse gids begeleide ons tijdens een lange wandeling die begon op de markt. Via de grootste winkelstraat en vele oude gebouwen, stadsmuren en een theater belandde we op de heuvel waar we een kerk bezochten. Toen dronken we koffie en daarna liepen we naar beneden naar de haven waar bootjes klaar lagen die ons naar een restaurant bracht waar we heerlijk hebben gegeten. De bus bracht ons toen weer terug naar het centrum waar we anderhalf uur de tijd kregen om nog te winkelen. Samen met een ander stel kozen wij toen een taxi die ons voor een prikkie op de camping af zetten.

24 sept.
We reden vandaag vroeg in de morgen de grens met Albanië over en het eerste wat opviel was de armoede. Overal onafgemaakte huizen en gebouwen, soms staat de huisraad er al in zonder dat er muren en ramen zijn. De zon had grote moeite om door te breken en de temperatuur steeg langzaam naar 25 graden. Het landschap was ruig met hoge groene bergen. Diverse moskeeën steken met de minaret overal bovenuit. Regelmatig zien we we ezeltjes die een karretje trekken en mannen met kruiwagens. Het woord armoede bleef de hele dag door ons hoofd spoken. Ondanks dat rijden er dure Mercedessen en BMW op de weg en staan garages er vol mee. Op de tweebaansweg moeten we regelmatig uitwijken voor handkarren of auto's die vracht in of uitladen, en dan laat opeens onze navigatie ons in de steek en verdwalen we in de kleine straatjes in de buurt van de camping. We wagen ons niet in de smalle steegjes en soms staan we voor een weg dat meer lijkt op een karrenspoor. We vragen de weg en tot drie keer toe denken we dat het gaat lukken maar dat is niet het geval tot een jongeman ons maant om achter hem aan te rijden. We zijn blij met zijn hulp en geven hem al het kleine geld dat we nog hebben. Op de camping zoeken we een plaatsje op het mooie grasveld. De camping wordt gerund door een Nederlands echtpaar.

• 25 September 2017 - 07:22

Eef Boogert:

Niet voor niets werkt onze breiclub al zo'n 20 jaar voor Albanie.Om daar de bittere armoede te bestrijden.Wij maken vooral baby en kinderkleding en babydekentjes en er is nog steeds gebrek aan van alles. Elke 14 dagen rijden er vrachtwagens met kleding, voedsel en spullen, zoals b.v. bedden, onderdelen om een school of verzorgingshuis op te bouwen. In Tirana leven zelfs hele gezinnen op de vuilnisbelt. Heel triest. Jammer dat in die landen de tegenstelling tussen rijk en arm zo groot is. En de corruptie niet te vergeten. Vandaar die mercedessen, die jullie daar zagen.

• 25 September 2017 - 08:34

Henny:

Corry en Bob wat hebben jullie ontzettend veel gezien van kerken, theaters enz. Wat een verschil is er dan tussen arm en rijk zo als in veel landen erg is dat. Het weer veranderd in kouder weer kunnen jullie vast weer wennen aan de Nederlandse temperatuur maar het is hier ook schitterend weer jullie reis zit er bijna op nog veel plezier en een goede reis terug