Merzouga - Reisverslag uit Merzouga, Marokko van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu Merzouga - Reisverslag uit Merzouga, Marokko van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu

Merzouga

Blijf op de hoogte en volg Corrie

20 Maart 2016 | Marokko, Merzouga

Woensdag 16 maart Skoura
We rijden dezelfde weg terug die we zondag hebben gereden. Het was beslist geen straf om die mooie bergketens en heuvels in omgekeerde volgorde weer te zien en natuurlijk de dadelpalmen en dit keer kochten we de heerlijke dadels die overal langs de weg worden aangeboden. Na de stad Ouazatate reden we westwaarts over een gloed nieuwe weg en zochten een plekje aan een meer om te lunchen. Daarna reden we weer door een woestijnachtig gebied op een kaarsrechte weg. De camping was snel gevonden. Gedurende de hele vakantie horen we regelmatig de roep van de moskee die mensen maant te komen bidden. Dat gebeurt 5 keer per dag. Soms overstemd het geluid van de moskee alles maar meestal is het eentonige gezang ergens ver weg te horen. Ook op deze camping ontbreekt het geluid niet. De moskee staat in elk dorp centraal en is altijd het mooiste gebouw met de minaret hoog overal bovenuit.

Donderdag 17 maart
Te voet bezoeken we de Kasbah die op een steenworp afstand ligt van de camping. We bevinden ons in de oase en deze oase bevat veel particuliere Kasbah's waarvan Kasbah Amerdihil een van de grootste is. De gids die als een razende door het gebouw draafde was ook in zijn uitleg razendsnel maar gelukkig sprak hij goed Engels zodat we zijn uitleg over de geschiedenis van de Kasbah goed konden volgen. Het is een gebouw dat dateert uit de 17e eeuw en door vier rijke families werd bewoond en elke familie had zijn eigen hoek/huis in de toren die het gebouw een kasteelachtig uiterlijk geeft. Bijzonder aan deze Kaksbah is dat deze is afgebeeld op een oud 50 dirhams biljet. De binnenplaats is ook bijzonder, er staan diverse fruitbomen en gebruiksvoorwerpen uit de oude tijd lagen her en der verspreid. Via trappetjes werden we naar de keuken geleid en daarna naar de zitruimte die comfortabel was ingericht met zitbanken langs de hele muur zoals in Marokko gebruikelijk. Een maal weer buiten leidde een andere gids ons via smalle weggetjes langs de diverse tuintjes met een ingewikkeld irrigatie systeem met waterrechten en grondbezit waarvan alleen de de watermeester weet hoe het zit. Men verbouwd voornamelijk alfalfa dat dient als voer voor de beesten en verder uien courgettes en aubergines. Rond het middaguur waren we weer terug op de camping. De rest van de dag lekker met een boek in het zonnetje en s'avonds eten in het restaurant van de camping met een grote groep.

Vrijdag 18 maart Tinerhir
Deze reisdag gaat voor een groot deel door de woestijn over een prachtig geasfalteerde weg. Als we in een dorp arriveren zien we dat we in een welvarend deel van Marokko terecht zijn gekomen. Mooie huizen en goed geklede mensen en jongeren die Europese kleding dragen. De route wordt op de kaart aangegeven als de route van de Kasbha's en dat zien we duidelijk. Er zijn ook veel restaurantjes en eetgelegenheden. Ondanks dat het vandaag vrijdag is, de Islamitische zondag, zien we veel mensen werken en ook kinderen die net uit school komen. Als we het dorp uit rijden belandde we meteen weer in de woestijn met een lange bijna rechte weg. Tinerhir ligt op 1280 meter boven zee niveau en is een van de mooiste oases in de regio en ook de belangrijkste marktplaats. Op de camping staan we dicht op elkaar maar dat deert niemand. We zitten weer in een grote kring met ons drankje de dag door te nemen en verdwijnen allemaal in de camper als de zon verdwijnt en er gekookt moet worden.

19 maart
Op het programma staat een tocht door de Dadeskloof en de Thodrakloof met 4x4 auto's. We vertrekken al om 8.00 uur. De Dadeskloof staat bekend om zijn fascinerende rotsformaties en reusachtige Kasbah's waarvan de meeste echter niet bezocht kunnen worden. Ze liggen aan weerszijde van het riviertje de Dades. Als de waterstand hoog genoeg is kan er hier en daar gekanood worden. De Todra kloof is vooral mooi op de weg die helemaal onderin de kloof ligt met hoge rotswanden. Als we in de kloof arriveren stappen we uit en lopen door de kloof die roodbruin oplicht vanwege de zon die nog niet zo lang op is. Het is een schitterend gezicht deze machtige rotsen. Dan rijden we verder en genieten van het grootse uitzicht op de bergen en de rotsen. Nadat we koffie hadden gedronken reden we verder en veranderde de bergen in kleurige formaties en opeens zagen we nomadententen opgezet tegen de rotsen. Daarna reden we de rivierbedding in en toen werd het pas echt ruig met de grote keien die de paden versperden. Haarspeldbochten nam de 4x4 moeiteloos en net toen we dachten dat het niet slechter kon leken de keien wel groter te worden en moest de chauffeur zoeken naar een doorgang. Zo hobbelde we verder en het uitzicht werd na elke bocht mooier tot het zo mooi werd dat het niet meer te beschrijven is. Foto's kunnen ook vast niet weergeven hoe mooi het was maar we gaan het proberen. Ruim na het middaguur arriveerden we op de top van de kloof waar een restaurant was waar we heerlijk hebben gegeten. Daarna was het nog niet over want we waren diep in de bergen en reden door de Thodrakloof terug naar de camping. Er waren diverse stopmomenten om foto's te maken want deze rotsformaties waren anders maar ook verschrikkelijk mooi en vooral de kleuren die telkens leken te wisselen van kleur. De tocht staat in ons geheugen gegrift als onvergetelijk.

• 20 Maart 2016 - 22:40

Henny Van Beem :

Corry en Bob wat een schitterende ervaring maken jullie mee de moskees erg mooi ,en dan de foto's. van die schitterende natuur om jaloers op te worden. Wij gaan nu een paar dagen naar Duitsland is ook leuk gr ons

• 20 Maart 2016 - 22:53

Cees:

Tjonge wat maken jullie toch een hoop mee wat een verhalen. Ik geloof dat wij dat alleen maar kunnen beamen als we dat zelf een keer hebben gezien. Jullie genieten wel hoor en dan wij de achterblijvers wij gaan morgen een weekje naar het Sauerland in de buurt van Winterberg en er schijnt nog sneeuw te liggen. Maar we klagen niet hoor want het wordt vast heel gezellig zo met elkaar. We missen jullie wel hoor maar als ik het zo lees komen jullie nog lang niet terug of mis je ons ook. Nou geniet er van en als we elkaar weer zien dan hebben we weer heel wat bij te kletsen. Ben mijn tas nog aan het pakken het nu 11uur s 'ávonds en hij is al half vol maar we gaan morgen pas om 9 uur s'morgens weg, dus tijd genoeg.
    Nou Bob en Corrie nog heel veel plezier en een lieve groet van een jarige Cees.

• 20 Maart 2016 - 23:27

Tineke,:

Wat een belevenissen maken jullie mee. Het is bijna niet te bevatten wat jullie allemaal mee maken. Kan mij voorstellen dat het moeilijk is om het mooie landschap weer te geven. Joke en ik zijn vanmiddag naar het concert geweest. We hebben er van genoten. Sommige stukken waren best moeilijk dat kon je soms wel merken. De sopraan en de Tenor waren prachtig. Het koor heeft erg hun best gedaan. Geniet nog van alles wat jullie zien, Tot de volgende keer.

Groeten Tineke.