Korinthie - Reisverslag uit Korinthe, Griekenland van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu Korinthie - Reisverslag uit Korinthe, Griekenland van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu

Korinthie

Blijf op de hoogte en volg Corrie

06 September 2017 | Griekenland, Korinthe

2 sept
Excursie naar de Akropolis. Met de bus reden we al om 8.00 uur weg van de camping. Zo vroeg was voor iedereen wel even slikken maar we waren er blij mee want op weg omhoog naar de Akropolis was het al goed druk. De Akropolis van Athene is de 156 meter hoge tafelberg waar ooit de eerste nederzettingen strategisch waren gelegen. Er staan nu nog vier belangrijke gebouwen: het Parthenon, de Nikè-tempel, de Propylaeën en het Erechtheion.
In het Grieks betekent Akropolis het hoogste punt van de stad. Later werd de berg het religieuze centrum van de stad. De Oude Athenatempel en andere gebouwen werden vernield door de Perzen, later werd het heiligdom weer opgebouwd. Er staan nu nog de overblijfselen. Verder zagen we het theater van boven af, Indrukwekkend om te zien hoe alles wordt gerestaureerd en hoe de archeologen alle opgravingen hebben blootgelegd. Toen we weer naar beneden liepen zagen we een dikke lange stroom mensen naar boven klauteren en waren we blij dat we daar niet tussen stonden. Zowel gisteren als vandaag loopt de temperatuur op tot rond 35 graden. De rest van de dag was vrij en wij liepen op met twee van onze mede camperaars waarmee we het museum inliepen en na de koffie het schitterende gebouw en alle opgravingen konden bewonderen. Dat was zeer indrukwekkend. Daarna liepen we naar de gezellige winkelstraatjes, de Plaka, het oude stadsdeel ten noorden van de Akropolis, eigenlijk de oude stad Athene, met smalle straatjes en veel winkeltjes en restaurantjes. We vonden ergens hoog in een smal straatje een gezellig restaurantje onder een grote bougainville met een riant uitzicht waar we heerlijk moussaka hebben gegeten. We waren de laatste die op de camping terug kwamen. Het was een heerlijke dag

3 sept
Vanmorgen met de hele groep met het openbaar vervoer naar het parlementsgebouw en de Tombe van de onbekende soldaat waar we de wisseling van de wacht wilde meemaken. De hele groep schildwachten ( Evzonen, letterlijk goed gekleden, militairen die speciaal zijn opgeleid) paradeert langs in hun ceremoniële uniform: op leren klompen met pompoenen (die 1,5 kilo per stuk wegen) in fustanella’s (rokjes van 30m witte stof met 400 plooien, symbool voor 400 jaar Turkse overheersing; het maken ervan duurt 80 dagen). Het muziekcorps en een grote groep schildwachten begeleide met groot ceremonieel de wisseling van de wacht. De mensenmassa die toekeek was enorm en dat in de hitte en de brandende zon. Wij zaten in de schaduw op de stoep te wachten en oh wonder op het moment dat het muziekcorps aantrad werd een weg vrijgemaakt vlak voor onze neus zodat we helemaal vooraan kwamen te staan en het geheel goed konden zien.
Toen kochten we een kaartje voor de hop on hop of bus en reden riant dwars door de stad en kregen alle oude gebouwen en sommige opgravingen op een presenteerblaadje aangereikt. Ook reden we door de haven waar de enorme cruise schepen aan de kade lagen afgemeerd. We moesten lang wachten op de bus naar de camping en daar was het eenvoudig heet!! Geen windje, iedereen zat in de schaduw.

4 sept. Vanmorgen kwam de reisleiding ons vertellen dat een equipe ons gaat verlaten vanwege een sterfgeval in de familie. Het is juist het koppel waar we eergisteren de hele dag mee hebben opgetrokken. Het was een domper die invloed heeft op de hele groep.
Het was maar een korte reisdag vandaag met maar 85 km. Onderweg bezochten we het kanaal van Korinthos. Het is een 6,5 kilometer lang kanaal dat de Peloponnesos (het grootste schiereiland met een oppervlakte van 21.440 vierkante kilometer) scheidt van Centraal Griekenland. Het is 23 meter breed en 9 meter diep. De wanden zijn 60 meter hoog.
De camping ligt vlak aan het strand en ondanks dat ik een hekel heb aan koud water zijn we toch de zee ingegaan en waarachtig het was heerlijk. Het is nog steeds zonnig en 35 graden.
5 sept. Er staat helemaal niks op het programma vandaag. Pas om 18.30 is er een proeverij georganiseerd door de reisleiding met producten die ieder van ons zelf moet maken. Een leuk idee.

6 sept. Excursie naar Oud-Korinthe dat gunstig gelegen is tussen twee zeeën en ooit 300.000 inwoners telde. De stad werd in 146 v.Chr. door de Romeinen verwoest en later weer herbouwd. Van de oude stad weten we weinig, van de nieuwe is meer bekend, met name door de brieven van de apostel Paulus aan de Korinthiërs in de bijbel. Tal van prachtige gebouwen sierden de stad. Er stond een rechtshal, waar Paulus moest verschijnen (vgl. Hand 18:12), en een vleeshal (vgl. 1 Cor 10:25); van beide gebouwen zijn bij opgravingen overblijfselen gevonden.

Maar eerst maken we een bootreisje door het kanaal wat wel aardig was. De opgravingen uitgebreid bekeken en nadat we de winkelstraat waren doorgelopen en wat hadden gegeten zijn we terug gelopen naar de camping. Toen heerlijk gezwommen in de zee.

• 06 September 2017 - 19:45

Gijs:

Allemachtig, wat prachtig. Jullie maken wat mee. Al die oude steden en gebouwen die ze opgraven en weer opnieuw restaureren. Het moet een giga kus zijn om dat allemaal te realiseren. Maar mooi is het wel, zoals je schrijft. Ga zo door. Ik voel me helemaal in Griekenland.
    Je broer Gijs