Olympia - Reisverslag uit Archaía Olympía, Griekenland van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu Olympia - Reisverslag uit Archaía Olympía, Griekenland van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu

Olympia

Blijf op de hoogte en volg Corrie

21 September 2017 | Griekenland, Archaía Olympía

15 sept. Olympia.
Het traject voor vandaag bedraagt 158 km. en loopt opnieuw grotendeels langs de kust. Maar een mooie weg zoals de afgelopen dagen was het niet . Ook de vesting die we bezochten was niet wat we ervan verwacht hadden. Op de camping konden we onze medecamperaars weer begroeten die twee weken geleden naar huis moesten voor een begrafenis. Het was een blij weerzien

16 sept. Excursie naar de opgravingen en het museum Olympia
Van de grote heiligdommen die het politieke en religieuze leven in de eerste eeuwen van de Griekse geschiedenis domineerden, is Olympia zeker een van de belangrijkste. Het betrof de de heilige spelen die elke vier jaar plaats vonden tijdens de volle maan in augustus en circa vijf dagen duurde vanaf het begin van de VIII eeuw met de traditionele datum van de eerste spelen in 776 voor Chr.
De Nederlandse gids die ons begeleide loodste ons door de site te beginnen bij het gymnasium waar de atleten bij elkaar kwamen voor de onderdelen boxen, speerwerpen en de vele andere sporten. Er was altijd maar een winnaar en deze werdt in de plaats waar hij woonde met groot ceremonieel onthaald. Hij hoefde nooit meer belasting te betalen en kreeg overal gratis te eten.
Alle spelonderdelen werden door de atleten naakt afgewerkt en er werden geen vrouwen toegelaten.
Het heiligdom waar de goden verbleven bestond uit diverse tempels waarvan nog duidelijke overblijfselen van te zien waren
Het enorme stadion dat we op het einde van de rondleiding bezochten was enorm maar er was weinig over van het origineel
Na de lunch bezochten we met de gids nog het museum waar we ook weer zoveel interessante beelden en opgegraven voorwerpen zagen, allen met de bijbehorende verhalen dat we vroeg in de middag niets meer konden opnemen en terug liepen naar de camping waar iedereen meteen het zwembad in dook. Opnieuw was het namelijk ruim 34 graden.

17 sept. Vandaag kregen we een lezing van een Nederlandse oud geschiedenis leraar die al lang in Griekenland woont en ons veel kon vertellen over de Griekse Mythologie. Erg interessant! Daarna liepen we naar een honingfarm waar ons het leven van een honingbij en het produceren van honing werd uitgelegd en vanzelf vonden we dat niet erg interessant omdat we zelf een familielid hadden die imker was. De lunch was wel heel erg lekker en de wandeling terug naar de camping was zwaar want opnieuw was het een hete dag