Terug naar Bali - Reisverslag uit Makassar, Indonesië van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu Terug naar Bali - Reisverslag uit Makassar, Indonesië van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu

Terug naar Bali

Blijf op de hoogte en volg Corrie

08 Juni 2014 | Indonesië, Makassar

7 mei
Vandaag nog een dagje met de Nederlandse gids op pad. We leerden weer veel. .Het eiland Sulawesi is 6 keer groter dan Nederland, heeft circa 16 miljoen inwoners verdeeld over 80 verschillende stammen met bijna allemaal hun eigen taal. verenigd door een verplichte taal Bahassa Indonesië. De vier grootste stammen zijn de makasar, bugis, tarraja, en mandaresen.
Vandaag gaan we op weg naar de haven waar de stam van de bugis nog altijd in houten schepen (schoeners) producten vervoerd. Tot de jaren 70/80 waren deze schepen alleen nog maar zeilschepen daarna werden ze gemotoriseerd. Het ontwerp van de houten schepen is nog steeds hetzelfde als honderden jaar geleden en de houten schepen worden nog steeds met de hand gemaakt
We mochten op een van de schepen kijken en kregen een duidelijke indruk van hoe men op deze schepen leeft en werkt.
Toen gingen we op weg naar het paleis van de sultan dat door de Nederlandse regering is geschonken. Aardig om te zien maar meer ook niet. We reden door het binnenland naar een groot stuwmeer voor drinkwater en elektriciteit opwekking. Het uitzicht was prachtig.
We aten rijsttafel in een lokaal restaurantje en dronken Terong Blanda. Terong is een NZ vrucht en Blanda betekent Nederlander. Het was lekker en verfrissend
Toen was het tijd om terug te gaan om op tijd op het vliegveld te zijn. Onderweg zagen we weer veel rijstvelden en op een moment zagen we langs de kant van de weg een vrouw die rijst oogsten. Dat hadden we nog niet eerder gezien en ze vond het prachtig dat we een foto wilde maken.
Overigens zijn we al diverse malen door vooral jonge meisjes staande gehouden omdat ze met ons op de foto willen.
Keurig op tijd waren we op het vliegveld en vroeg in de avond waren we weer in ons vertrouwde hotel in Bali

• 08 Juni 2014 - 08:08

Eef Boogert:

Lieve mensen,
    als jullie terug zijn, kun je wel solliciteren bij de KRO, bij spoorloos.
    je doet de zoektocht net zo goed als Derrick Bolt.
    maar wat een enerverende en boeiende reis maken jullie.
    Ik beleef het helemaal mee.
    groetjes, Eef.

• 08 Juni 2014 - 22:41

Tineke.:

Wat jammer dat de zoektocht naar de geboorte plaats van Bob niet gevonden is. Ik hoop dat hij er vrede mee kan hebben. Maar wat maken jullie veel mee. En Corrie wat heb jij een talent om zo uiteen te zetten wat jullie allemaal beleven. Het is zo mooi om het allemaal te lezen en de foto's te bekijken.
    We hebben nog weken voor de boeg en beleven alles mee. Tot de volgende keer maar weer.

Groeten Tineke.