Valence 'de Agen - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu Valence 'de Agen - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu

Valence 'de Agen

Door: corrieschuld

Blijf op de hoogte en volg Corrie

12 December 2010 | Frankrijk, Parijs

Zaterdag 31 Juli
Een heerlijke drukke verjaardag. Bob had de Rasa versierd met vlaggetjes. Natuurlijk kwamen de buren van beide kanten poolshoogte nemen en dat resulteerde erin dat we na het ontbijt gezamenlijk aan de koffie zaten en ik werd bedolven onder de bloemen. Na de lunch reden we naar Agen en was het wachten op Bert die met de trein uit Holland kwam. Heel erg gezellig. Natuurlijk waren er ook de nodige telefoontjes zodat ik niet kon vergeten dat ik jarig was. Terug in Valence 'de Agen liepen we over de Braderie en zochten we een leuke plek om te eten. Die waren er genoeg maar de meeste zaten al vol met gereserveerde plaatsen. Toch vonden we een leuke plek midden op straat en hebben heerlijk gegeten. Terug op de Rasa op het achterdek verder gekletst terwijl men op de overkant aan de kade druk waren met het afstellen van de lichten voor het spektakel.

Zondag 1 Augustus
Sightseeing in het pittoreske dorpje Auvillar. Dit dorp staat bekend als een van de mooiste dorpjes van Frankrijk op het St.Jacques de Compostella traject. Het ligt vrij hoog en vanaf diverse punten is er een schitterend uitzicht op het dal en de rivier de Garonne. De huizen en huisjes zijn ook de moeite van het bekijken waard. Het ene is nog ouder en meer verwaarloosd dan de ander. Op het plein was er een marktje met groenten en fruit en een nest jonge katjes en de kerk stond natuurlijk op het hoogste punt.
Intussen betrok de lucht en net toen we weer op de Rasa aan de lunch zaten begon het te onweren. Er waren rake klappen bij die deden vermoeden dat de bliksem dichtbij insloeg. Op het achterdek was het ondanks de regen goed zitten en we hadden nog genoeg te kleppen. We waren bij onze Franse buren uitgenodigd voor een aperitief samen met de buren aan de andere kant. Er werd Hollands Frans en Engels door elkaar gesproken en het was reuze gezellig.
Tijdens het avondeten op het achterdek, inmiddels was de zon weer gaan schijnen, konden we genieten van de generale repetitie van het spektakel, althans van een deel ervan. Bert werd steeds nieuwsgieriger naar het verhaal maar daarover wordt heel weinig bekend gemaakt. Helaas voor de spelers begon het zachtjes te regenen.

Maandag 2 Augustus
Vroeg opstaan want Bert moest de trein van 9.00 uur hebben. Op het station gekomen bleek dat alle treinen richting Bordeaux vertraging hadden voor onbepaalde tijd. Bij navraag bleek dat er iemand op het traject zich voor de trein had geworpen. Veel mensen zaten op de grond en er heerste een sfeer van lijdzaam wachten. Bert dreigden zijn aansluiting in Bordeaux te missen tot we besloten hem dan maar met de auto naar Bordeaux te brengen. Als we flink door zouden rijden konden we net op tijd zijn. De moeite van het proberen waard en waarachtig het lukte. nog tijd genoeg om Bert naar zijn plekje bij het raam te begeleiden en uitgebreid te zwaaien. En zo waren we dus in Bordeaux. Toen we in Mei in Bordeaux waren had Bob zijn toilettas in het hotel laten liggen dus die hebben we eerst maar even opgehaald en zowaar men had het ding al die tijd bewaard zoals beloofd trouwens.
In het centrum stapten we op een Citytour-treintje dat net voorbij reed en ons wel mee wilde nemen. We reden langs alle oude gebouwen en kerken in het centrum en we leerden dat veel van deze gebouwen op de lijst van het wereld erfgoed voorkomen. Nog wat rondgedoold in het winkelcentrum en toen de auto opgezocht en naar huis oftewel naar de Rasa gereden. Bleek dat het in Bordeaux redelijk mooi weer was met zon maar dat het in de haven zo ongeveer de hele dag had geregend. Op het achterdek nog een drankje terwijl men op de site weer druk bezig was met de verlichting en de muziek. Op een moment kwamen er drie legervoertuigen het terrein opgereden. Na wat geharrewar verdwenen ze achter het decor. We lagen vroeg in bed vandaag maar volgens Bob is men nog lang bezig geweest met de muziek.

Dinsdag 3 Augustus.
De grote dag voor het spektakel van vanavond. Eerst naar de markt om verse groenten en fruit en vis te kopen. Op het terrein is het nog vrij rustig. Hier en daar worden nog wat laatste klusjes gedaan maar na de lunch is het stil. Pas rond 15.00 uur wordt het druk met veel mensen al in klederdracht en achter de tribune loopt het langzaam vol met mensen die komen voor het gezamenlijke diner zoals in Frankrijk veel wordt gedaan waarbij men dan aan lange tafels zit en waarbij de wijn rijkelijk vloeit. Er waren stands met natuurlijk wijn. En een oude dorsmachine stond te draaien met behulp van een meer dan 70 jaar oude tractor. Er was een klompenmaker en diverse oude auto's staan her en der en alles is vrolijk gemaakt met veel bloemen en planten.
Rond 21.30 uur begonnen de mensen hun plaatsen op de tribune op te zoeken en om 22.00 uur werd het spektakel officieel geopend met allerlei toespraken waar we niks van verstonden. Toen gingen alle lichten uit en kwam er een jongetje met een lantaarn voor de tribune langs gelopen op weg naar de veerman. Deze wachtte op nog een aantal kinderen en stak toen in de mist de rivier over. De onderwijzer stond de kinderen al op te wachten en we konden zien hoe het er toen in de klas aan toe ging. Langzaam werd het licht en konden we de hele site overzien. We zagen groepjes mensen die allemaal ergens mee bezig waren. Er was een begrafenis en de boer liep er met zijn koeien. De straatveger deed zijn werk en kinderen speelde op straat. Iemand liep op krukken en moeders liepen er met de kinderwagen. Terwijl de muziek langzaam wegstierf en lichten doofde zagen we een oude man de trap van de bierbrouwerij opklimmen. Hij vertelde hoe het leven van drie broers in de vorige eeuw eruit zag. telkens als een der broers ter sprake kwam ging het licht in het betreffende huis aan en zag je een van de drie broers aan het werk. Toen werd het licht op de andere kant van het kanaal en daar was een uitgebreide markt te zien met veel dieren en een kleine kermis voor de kinderen. Ballonnen gingen de lucht in. Er was een clown die zijn kunsten vertoonde en een draaimolen. Veel figuranten liepen ook de tribune op en ergens werd een dief door de politie in de kraag gegrepen. Paard en wagens stonden rustig te wachten tot hun eigenaren weer naar huis gingen. Dan was het opeens wasdag en zagen we de vrouwen kleding wassen in de rivier terwijl ze luidkeels zongen en elkaar hielpen met het uitwringen van de lakens. Ook werd de oorlog in beeld gebracht zowel de eerste als de tweede wereldoorlog. De postbode die op zijn fiets de brieven van de geliefden rondbrengt. Legervoertuigen die voorbij raasden en kanonvuur dat werd afgeschoten.
Er was een trouwerij en op een moment moest er een brandje worden geblust. Mensen kwamen in nachtkledij hun huizen uitgerend gewapend met een pan of emmer met water. Even later zagen we hoe het plein vol stroomden met mensen die naar de film kwamen kijken die via een grote projector op de muur van de kerk werd geprojecteerd. Op het einde kwam een grote spits voorbij varen en was er vuurwerk.
Helaas werd er ook wel veel gesproken en dat konden we niet verstaan. Het geheel boeide van begin tot eind en de lichteffecten en de muziek waren knap gekozen.
Het was met recht een spektakel!

Woensdag 4 Augustus, Agen
Varen vandaag. Weinig sluizen en zo af en toe een druilerig regentje. Met de kap op konden we net onder alle bruggen door. Begin van de middag arriveerden we in Agen. We hebben een prachtig uitzicht op de berg met schilderachtige huisjes en een kerk. Het water is breed maar helaas loopt er een drukke verkeersweg langs. De rest van de middag lekker gelezen en Bob deed een paar boodschappen. Ondanks dat het goot van de regen zag hij kans om droog en met een krant terug te komen.

Donderdag 5 Augustus.
Op de tandem weer naar Valence d'Agen. Lekker fietsweer en we trapten er eens flink op los want we konden wel weer wat beweging gebruiken. De zon was weer terug en het windje hadden we in de rug. In de middag de was gedaan die naast de Mac was gesitueerd. Het was dus geen straf om te moeten wachten tot de was droog was.

Vrijdag 6 Augustus Serignac
Nadat we het prachtige aquaduct met zijn 23 gebogen peilers plus 4 opeenvolgende sluizen waren gepasseerd leek het alsof we het oerwoud binnenvoeren. Ongeveer 10 km. lang ligt het kanaal diep verscholen. Geen auto's, huizen, fietsers of wandelaars alleen de bomen en struiken die laag over het water hangen. Bramenstruiken kronkelen zich overal doorheen en zitten vol met bramen die verdrogen omdat niemand erbij kan om ze te plukken. Ook de meidoorns en vlierstruiken zitten vol vruchten. Vogels en vlinders, vooral zwart en wit fladderen over het water. Op het einde van het oerwoud staan hoge populieren en berkenbomen. We leggen aan bij een klein dorp met uitzicht op een pruimenboomgaard. Bob neemt de kans waar om pruimen te rapen die al van de bomen zijn gevallen. Behalve een paar boten en aan de overkant van het kanaal twee campers is er geen verkeer. Als het donker wordt zien we geen enkel licht van een lantaarnpaal of iets wat erop lijkt.

Zaterdag 7 Augustus
Op de fiets naar Agen en de route er naar toe is weliswaar ook erg mooi maar het gevoel dat je door de rimboe fietst zoals we gisteren hebben gevaren is niet van toepassing. Het pad loopt vlak langs het kanaal maar dusdanig hoog dat je het water niet kan zien. Wel zagen we nu dat er bijna alleen maar fruit wordt gekweekt hier en dan met name pruimen. In Agen door de stad gefietst en hier en daar rondgekeken. Boodschappen gedaan en terug op de Rasa op het achterdek genoten van de stilte met een boek en een drankje. We zaten buiten tot het helemaal donker was en we de sterren konden tellen.

Zondag 8 Augustus.
Omdat we maar twee nachten op deze plek mochten liggen voeren we weer een stukje verder. We kwamen eigenlijk meteen weer in het oerwoud terecht en we genoten met volle teugen. Een met de natuur, zo voelde het wel. We zagen zwaluwen en ijsvogels en heel veel libellen. Toen we weer uitzicht hadden zoals bij de sluis zagen we vooral zonnebloemen.
We arriveerden vroeg in de middag in de haven waar de Rasa dit jaar gaat overwinteren, in een kleine haven in Buzet. De eigenaar die ook een klein restaurant runt bevestigde dat nog maar eens en onze plek werd al vrijgehouden. We blijven hier twee nachten liggen maar gaan daarna nog een aantal dagen verder varen want we hebben er nog steeds niet genoeg van. Een week nog ongeveer en dan wordt het tijd om in te pakken en de Rasa klaar te maken voor de overwintering.