Mountauban - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu Mountauban - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu

Mountauban

Door: corrieschuld

Blijf op de hoogte en volg Corrie

12 December 2010 | Frankrijk, Parijs

Zondag 11 Juli
60 Km. Fietsen en het was afzien want het werd gedurende de rit steeds warmer en zonniger. Gelukkig hadden we genoeg te drinken mee genomen maar jammer was dat we geen petjes hadden opgezet want af en toe fietsten we in de felle zon. In het centrum van Toulouse zochten we een terrasje en hebben we uitgebreid geluncht. Toen was het nog maar 15 km. En fietsten we voornamelijk in de schaduw van de bomen. De airconditioning in de auto was verrukkelijk en de zachte kussens een verademing. 5 Uur op dat harde zadel zijn we niet gewend. Toen we langs een Drogist reden zagen we op de lichtreclame dat het 41 graden was. Dat leek ons wel een beetje overdreven maar 38 was het zeker wel.

Maandag 12 Juli.
Bob jarig Hoera. Eerst maar eens de Rasa gepoetst vanmorgen want die is verschrikkelijk vies. Daarna naar Mountauban. Boodschappen en naar de doe het zelf zaak waar we zochten naar scharnieren en een ventilator. Het laatste wel gevonden maar de scharnieren niet zodat we naar een ander winkelcentrum reden. Onderweg kregen we een aanrijding met een Fransman die woedend zijn auto uitkwam en begon te schelden, althans dat denken we want natuurlijk verstonden we er geen woord van. Hij reed ons van achteren aan en had zelf flinke schade maar wij alleen een kras op de bumper. Bob bood aan de politie te bellen maar daar wilde de man niks van weten. Het was duidelijk zijn fout en het risico dat hij ook onze schade moest betalen wilde hij liever niet lopen. Na nog flink wat woorden te hebben verspild stapte hij in zijn auto en wij ook. Door het winkelcentrum gedrenteld het was er lekker koel. Buiten was het opnieuw erg warm.
Terug op de haven vonden we een briefje van de havenmeester waarop stond “urgent”, we moesten bellen omdat we het havengeld voor die dag nog niet hadden betaald. Kon ook niet want hij was vanmorgen niet op zijn bureau. Bob liep meteen naar het havenkantoor maar er was niemand. Even later kwam de havenmeester op hoge poten en terwijl wij al met de portemonnee klaar stonden kregen we een scheldkanonnade over ons heen. We moesten zorgen morgen voor 10.00 uur de haven te verlaten en nog meer van dat soort waarna hij boos wegliep. We waren te verbaasd om nog wat te zeggen. Opvarenden van boten naast de onze waren net zo verbaasd als wij.

Dinsdag 13 Juni.
We zaten nog aan het ontbijt op het achterdek toen de havenmeester langs kwam en zijn excuses aanbood over zijn gedrag gisterenavond. Bob liep met hem mee om te betalen en dat was het dan.
De rest van de dag de toerist uitgehangen in Toulouse. Een aantal kerken bezichtigd en langs de rivier de Garonne gelopen.

Woensdag 14 Juli.
Een vrije dag voor de Fransen en al vroeg was het vrij druk met mensen die langs liepen en joggers en fietsers. Ook werden we tot tweemaal toe gewaarschuwd dat het weer zou omslaan en dat er storm en hagel werd verwacht. We werden aangeraden de cabrioletkap te laten zakken en alles goed vast te binden. Dat deden we voor we het dorp in gingen voor een wandeling. 's middags lekker geluierd en wachten op het noodweer. Eind van de middag kwam er nog een Nederlands echtpaar langs wandelen die ook waarschuwde dat er een weeralarm was afgegeven van oranje/rood. Maar we hebben geen drup regen gehad en geen onweer gezien. Daarentegen zagen we op het journaal dat Nederland behoorlijk is getroffen.

Donderdag 15 Juli
Nog een dag Montech en ook nog even in Montauban rondgeneusd. Bob wilde zijn abonnement bij Orange verlengen. Het duurde erg lang zodat ik bij een balie op een kruk ging zitten in de buurt van een computer. Toen ik deze probeerde kon ik zo mijn mail ophalen. Was wel leuk maar ik verwachtte dat ik elk moment weggestuurd zou worden maar dat gebeurde niet. Gefietst naar de bijzondere sluis die hier vlakbij ligt. Met twee treintjes wordt een deur naar boven of naar beneden geduwd over een afstand van 20 meter. We hebben de sluis niet in werking gezien

Vrijdag 16 Juli
Met de sluiswachter hadden we afgesproken dat we graag om 10.00 uur door de sluis wilde varen en de sluis stond inderdaad wagenwijd open toen we kwamen aanvaren. Er volgden nog 5 sluizen, allemaal zo dicht bij elkaar dat we binnen een half uur al deze sluizen door waren. Het was een prachtig stuk varen met een wijds uitzichten en veel landbouw in de vorm van mais en zonnebloemen. Het is verder opvallend dat er zo weinig boten op het water zijn Zegge en schrijven passeerden we vandaag een boot. Het pad langs het water nodigt uit tot wandelen of fietsen en daarvan wordt veel gebruik gemaakt
Toen we in Caselsarassin arriveerden was het nog vroeg zodat ik besloot een stuk te gaan lopen. We spraken af dat ik vast richting de Skoda zou lopen terwijl Bob mij na een uurtje achterop zou fietsen zodat we samen op de tandem het laatste stuk konden afleggen. Het was wel warm maar het was heerlijk om weer wat aan lichaamsbeweging te doen.

Zaterdag 17 Juli.
Er moest gewassen worden vandaag dus op zoek naar een wasserette. Die was snel gevonden. Alle was in twee machines gestopt en tijdens het wachten koffie gedronken bij de Mac en de mail opgehaald. Daarna alle was tegelijk in een droogtrommel gestopt en op de Rasa de overhemden gestreken. Het was trouwens niet zo erg warm vandaag en nog steeds erg rustig op het water.

Zondag 18 Juli.
Niet zo warm vandaag en daarom maar weer twee raamrubbers vervangen aan b.b in de voor kajuit.
Het verwijderen van het vinyl was niet zo makkelijk dit keer omdat de geiser behoorlijk in de weg hing en even weghalen was geen optie. Aan de overkant van het water staat een soort buurt/clubhuis waar waarschijnlijk een Indiase bruiloft werd gehouden. De muziek stond hard en was niet om aan te horen. Het soort slangenbezweerders muziek die niet bevorderlijk is als je iets aan het doen bent dat niet direct lukt. Het duurde tot laat in de avond. Intussen waren we zover dat we het rubber konden plaatsen en dat lukte ook niet zo goed maar daarentegen zat de ruit er gelukkig zo in terwijl het alsmaar warmer werd. Nee het was niet onze dag. Na het eten sloten we onszelf op in de middenkajuit met de ventilator en de tv aan zodat we de muziek niet meer hoorden.

Maandag 19 Juli Moissac.
Weer varen vandaag en ook weer behoorlijk veel sluizen op dat kleine stukje van 8 km. Alle sluizen gaan automatisch open nadat je aan een stang hebt gedraaid die boven het water hangt. In Moissac weden we opgevangen door een Engelse havenmeester. Blijkt dat meer dan de helft van alle boten die hier liggen Engelse opvarenden hebben maar de meeste boten zijn van Nederlandse makelij. Het is inmiddels ook wat drukker op het water met huur boten. Het was een makkie om de auto op te halen maar we hebben wel gewacht tot het wat koeler werd. Toen nog even boodschappen gedaan bij de Lydl waar we langs kwamen

Dinsdag 20 Juli.
De stad bekeken en naar het klooster dat overal wordt aangemerkt als een bijzondere bezienswaardigheid. De kerk was prachtig en de binnenplaats van het klooster wel mooi maar verder worden we denk ik een beetje moe van al die oude gebouwen met elk hun eigen historie want we waren niet erg onder de indruk. Terug op de Rasa was het vooral heet en zeer rumoerig met betonmolens en boormachines in het gebouw waar we zo ongeveer naast liggen en dat huis wordt grondig verbouwd. We liepen naar de sluiswachter om af te spreken dat we morgen de rivier
'de Tarn' op willen. Hij gaf ons een mooie kaart van het grote vaargebied van hier naar Bordeaux en beloofde om 10.00 uur de sluis te openen morgen.

Woensdag 21 Juli.
Het was een dubbele sluis die inderdaad om 10.00 uur open ging en zodra we de rivier opvoeren overviel ons de rust. Van de havenmeester hadden we een kaart te leen gekregen waarop stond tot waar de rivier bevaarbaar was. We voeren tot de barrage en keerden toen om. Even later gooiden we het anker uit en toen was de rust volkomen. Alleen het geluid van de wind in de bomen en de vogels. Het was bewolkt en niet meer zo heet. We genoten volop en bleven liggen tot het begin van de avond. We keerden terug naar de kade voor de nacht. Juist toen de kade in zicht kwam begon het een klein beetje te regenen. Er lagen maar drie boten zodat we makkelijk konden aanleggen