Einde van de Rhone - Reisverslag uit Agde, Frankrijk van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu Einde van de Rhone - Reisverslag uit Agde, Frankrijk van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu

Einde van de Rhone

Blijf op de hoogte en volg Corrie

07 September 2013 | Frankrijk, Agde

1 september
Een lange dag op het water met veel wind en soms heel harde wind. Voor de eerste sluis moesten we weer heel lang wachten en de dikke duwboot die uiteindelijk de sluis uitvoer kroop de sluis uit.
Voor de volgende sluis moesten we ook weer wachten maar toen Bob een wandelingetje besloot te maken moest hij wel rennen omdat de sluis plots open ging en er een kleine zeilboot vlot uitvoer.
De laatste sluis stond open en we werden direct geschut toen we eenmaal binnen waren. In de jachthaven van Valence legden we aan terwijl het nogal hard waaiden maar vele handen kwamen te hulp zodat we snel en zonder aanvaringen de touwen konden vastmaken. Later zocht Bob toch nog een ander plekje zodat we wat meet in de luwte lagen. Na het eten konden we daardoor nog heerlijk op het achterdek naar de zonsondergang kijken.

2 september
De bus opgehaald in Avignon. Toen we op het station kwamen kregen we te horen dat we eerst met de bus naar … moesten om vandaar met de trein naar Avignon te gaan maar we moesten nog wel twee uur wachten voor de bus vertrok. Lekker even door de stad gedwaald en toen de bus in die langs kleine binnendoorweggetjes reed en toen stopte op een plek waarvan wij dachten dat iemand in of uit moest. Maar iedereen moest eruit want daar was het station. Een smal grindpad liep omhoog en daar was het station. Een spoorbeambte met spiegelei gebaarde dat we voor de rood met witte ketting moesten wachten. En daar kwam de trein en stopte voor het spiegelei van de beambte. Een zeer comfortabele trein die op vele stationnetjes stopte. In Avignon ook weer dwars door de stad over het schitterende plein waar het nog erg druk was ondanks dat het vakantie seizoen al duidelijk voorbij is. Bij de bus gekomen ontdekte ik dat ik mijn zonnebril in een winkel had laten liggen waar ik schoenen had gepast. Terug dus door de drukke winkelstraat waar Bob pal voor de winkel parkeerde en waar de zonnebril inderdaad was achter gebleven. Via de toeristische route weer naar de boot maar dat viel tegen omdat we midden in het woon- werk verkeer terecht kwamen. Dan maar over de tolweg.

3 september
Bob had allerlei werkzaamheden op de Rasa gepland. Goede gelegenheid voor ons om eens lekker te gaan shoppen. Schoenen en leuke T-shirts was ons deel. Terug op de Rasa was Bob in gesprek met Piet die we al eerder hadden ontmoet in Valence. Hij nodigde ons uit voor de koffie vanavond waarop wij hem aanboden mee te rijden om boodschappen te doen. Hij vaart in een zeilboot en is al drie jaar onderweg. We hebben ook nog gebruik gemaakt van de wasmachine zodat alles nu weer schoon in de kast ligt. Het was erg gezellig bij Piet op zijn zeilboot. Hij blijkt van beroep drummer te zijn; gestructureerd herrie maken noemt hij het zelf..

4 september
Vannacht hebben we voor het eerst weer onder een dekbed geslapen, tot nu was een laken en soms een slaapzak genoeg. Vanmorgen was alles nat en was het kil maar dat duurde niet lang. Nadat bob de tank weer had vol gegooid met diesel voeren we weer verder. In een klein dorpje Andancette geheten legden we aan. We konden heel lang buiten zitten en het dekbed hadden we vanacht echt niet nodig

5 september.
Net als gisteren een wolkeloze hemel en een stralende zon. Het werd zelfs 40 graden. Varen was dus geen straf en we genoten. Het uitzicht was schilderachtig mooi, met heuvels rondom en bijna geen wind. We stopten in Vienne. Margareth en gingen gelijk op verkenning uit. Een dorp met een rijke historie en midden in het centrum opgravingen uit de vijfde eeuw, heel bijzonder maar naast de gebouwen die nog niet zo oud zijn leek alsof het heel gewoon was. Terug op de rasa was het gaan waaien en bleek er nogal wat deining te staan zodat we besloten een eind verder te gaan liggen. Daar was het prachtig midden in een recreatie gebied, maar ook aan deze plek kleefde een nadeel en dat was de snelweg die op een steenworp afstand was gelegen. Zo zie je maar weer, men kan niet alles hebben.

6 september
Met hier en daar een wolkje aan de verder strak blauwe hemel voeren we naar Lyon. Midden in het centrum legden we aan met het zicht op de Notre Dam. We liepen de grote winkelstraat in en op het grote plein vonden we het bureau voor toerisme waar we informeerden naar het treinstation en Margareth op zoek ging naar informatie over de Notre Dam. Het is nog steeds erg warm en na het eten konden we weer de hele avond buiten zitten en genoten we van het uitzicht op de verlichte heuvels. Grote hel verlichte rondvaartboten varen langs om de verlichte Notre Dam hoog boven op de rotsen te bewonderen. Op de kade flaneren jongeren en op de bankjes zitten jongelui die een biertje drinken en een jointje roken.

• 07 September 2013 - 18:35

Cees:

Berste Bob, Corrie, en Margareth,

Dat is niet varen maar dat is genieten of, heet dat varend genieten ik denk dat laatste. Hier gaat het goed ook heel veel genieten want we hebben net de Rommelmarkt van de kerk afgerond met een hele week hard werken maar een schitterend resultaat en een hele hoop vrienden erbij.
    Ik wens jullie nog een fijne tijd en een goede vaart en tot ziens in het dorpje Nieuw Vennep.
    Hartelijke groeten Cees.

• 08 September 2013 - 18:20

Eef Boogert.arieboogert@quicknet.nl:

Waar jouw Weblog ook niet goed voor is!!
    Daardoor las ik de berichten van Joke en Tineke en zodoende was ik op de hoogte van de rommelmarkt in Nieuw Vennep.
    Ik had in Hoofddorp het Witte Weekblad al uitgespit, maar niets gevonden.
    Dus...lekker door onze dochter laten wegbrengen en de rommelmarkt bezocht.
    De bekenden van het koor gezien, lekker koffie gedronken met appeltaart en leuke dingen gekocht.
    Helemaal toppie.
    Goede vaart. Liefs Eef.

• 09 September 2013 - 09:41

Joke:

Grappig hoe nieuws rond kan gaan. Eef kwam me zaterdag bij de oliebollen vertellen dat ze via jou van onze rommelmarkt had gehoord. Wat is het toch een pittige tante, met haar stok ging ze lekker rondkijken en hier en daar een praatje maken. Gelukkig is de rommelmarkt weer achter de rug. Heel veel mensen zijn zes dagen en ook nog avonden lang aan het sjouwen geweest. De gemeente had nu ook nog bedacht dat er ook van donderdag op vrijdag gewaakt moest worden. Jan had met Kors op zich genomen om van 1 tot 4 uur te waken. Ik vond dat eigenlijk niet goed, omdat hij ook al de hele dagen in touw was en stelde voor in zijn plaats te gaan, maar dat wilde hij niet. Toen vroeg Kors of we dan die tijd zouden gaan kaarten, nou, daar voelden Hennie en ik wel voor, ik heb een fles wijn en wat zoutjes mee genomen en we hebben gezellig een paar potjes zitten canasta jen. Het was een hele zoele nacht, dus hebben we er eigenlijk wel van genoten.
    Als het weer meezit gaan we woensdag fietsen, we willen graag weer de hei zien bloeien en daar is het nu de tijd voor. Wij hebben wel heel wat keren gefietst, maar het lukt nog niet vaak om ook met Jan en Carla af te spreken. Donderdag heeft ze voor het eerst weer meegelopen, nu maar hopen dat het verder goed gaat met haar been. Groeten van Jan & Joke

• 09 September 2013 - 23:02

Tineke,:

Dag alle drie,

Wat een mooie foto's hebben jullie gemaakt, en dan zo'n uitzicht prachtig. Wat is het weer nog goed heerlijk. Hier is de herfst min of meer aangetreden hoewel het nog achtien graden is. Wel buien waar veel regen uit komt. Vanmiddag zijn Joke en ik gaan wandelen, wij hebben het nog aardig getroffen zo als altijd he!!!!!!!!! Toen we terug waren en een sapje namen begon het te storten. Over de rommemarkt hoef ik het niet te hebben dan vallen we in herhalingen maar de vier hebben het erg naar de zin gehad. Jammer dat het niet in de krant komt het, was een mooi gezicht dat ze daar zaten te kaarten. Ben nu aan het bij komen van een week rommelmarkt. Hopelijk zien jullie nog mooie dagen en geniet van het mooie weer.
    Een lieve groet voor jullie allen, Tineke.