Kasteel - Reisverslag uit Salzburg, Oostenrijk van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu Kasteel - Reisverslag uit Salzburg, Oostenrijk van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu

Kasteel

Blijf op de hoogte en volg Corrie

11 Augustus 2017 | Oostenrijk, Salzburg

Blog 3
9 aug Olching
Alweer een mooie dag met veel zon en 25 graden. Toch zag het er vannacht en vanmorgen vroeg niet naar uit want toen regende het.
Vandaag stond een bezoek aan het concentratie kamp in Dachau op het programma. De meest bijzondere ervaring was misschien wel het binnengaan door de poort waar zovelen mensen zijn doorgelopen om nooit meer terug te keren. Het museum was zeer indrukwekkend en zo ontzettend uitgebreid dat het onmogelijk was alles te lezen en te zien. Het bezoeken van de barakken, de gasovens en de verbranding ovens zorgden voor een gevoel van machteloosheid en depressie enerzijds anderzijds bleef een gevoel van opstandigheid niet uit. En overal zie je de woorden "dit nooit meer" terwijl je weet dat het elders in de wereld gewoon doorgaat.
Inmiddels was het laat geworden zodat we de dichtstbijzijnde camperplaats hebben opgezocht.

10 aug Brunnen
Het zag er somber uit vanmorgen en voor het eerst deze vakantie trekken we onze lange broek en vest aan. We rijden naar Slot Neuschwanstein dat hoog op een berg is gelegen. Tegen de tijd dat wij er arriveren regent het pijpenstelen. Toen we een kaartje wilde kopen bleek het voor vandaag uitverkocht dus besloten we dan maar vast een kaartje te kopen voor morgen maar dat bleek niet mogelijk wel waren er nog 3 kaartjes voor de rondleiding van 17.55 uur. Dat deden we en met ons kaartje liepen we vast helemaal naar boven in de veronderstelling dat daar genoeg te zien was. Het was een fikse steile wandeling en het regende nog steeds. Boven gekomen bleek er niets anders te zijn dan wachtende mensen. Elke 5 minuten mogen er ongeveer 40 mensen naar binnen. Het was op dat moment 15.00 uiteindelijk zijn we maar terug gelopen naar de camper. Toen het tijd was liepen we opnieuw de steile helling op, een wandeling van 30 minuten. De rondleiding was meer dan fantastisch wat een prachtige muurschilderingen, kroonluchters, meubels en gordijnen. Het mozaïek op de grond en het houtsnij wek op de deuren. Koning Leopold hield van luxe en dat is heel mooi bewaard gebleven. Buiten gekomen regende het nog steeds maar een camping was gelukkig dichtbij.

11 aug
Een sombere dag en dat had voor vandaag meerdere redenen een ervan was dat het bijna de hele dag heeft geregend. Hebben daarom maar de toeristische route genomen richting Salzburg. Het was enorm druk op de weg en we hebben zelfs een poosje in de file gestaan. Op de camping was het lastig om een goede plek te vinden want overal lagen plassen en zakte de camper weg in de drassige grond.

• 12 Augustus 2017 - 09:31

Joke:

Door zo'n, beklimming houden jullie je conditie tenminste een beetje op peil. Wij hebben donderdag weer niet gelopen, wegens oppassen, werk en andere drukte. Als het zo doorgaat gaat de hele Nordicclub nog op de fles. Hennie en Kors gaan vandaag een weekje weg met de caravan en behalve Liesbeth en haar gezin zijn al onze kinderen gisteren op vakantie gegaan. ik heb dus een paar rustige weken.
    groeten van ons

• 13 Augustus 2017 - 08:17

Eef Boogert:

Dapper van jullie, om weer de berg op te gaan om het kasteel te bezichtigen. Indrukwekkend om te zien, wat een luxe er vroeger in die kastelen werd aangebracht.
    Daar was in die kringen geld in overvloed.
    Zelf zijn wij met het gezin eens gestrand in Salzburg, toen er Festspiele waren.Dus geen hotelkamer meer te krijgen. Toen maar bij een boer geslapen.Was ook gezellig.Boerin met een zwaar Zuid-Duits accent!

• 13 Augustus 2017 - 15:23

Tineke:

Dag Bob en Corry,

Eindelijk een berichtje voor jullie. Wat hebben jullie al veel gezien. Heb wel alles gelezen. Wat zal het indrukwekkend geweest zijn om daar in Dachau te lopen en kan mij voorstellen dat je koude rillingen kreeg de dingen die je te zien kreeg. Ik hoop dat de reis voorspoedig mag verlopen. Tot de volgende keer maar weer. Groeten Tineke.