Carcassonne - Reisverslag uit Carcassonne, Frankrijk van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu Carcassonne - Reisverslag uit Carcassonne, Frankrijk van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu

Carcassonne

Door: corrieschuld

Blijf op de hoogte en volg Corrie

12 December 2010 | Frankrijk, Carcassonne

Dinsdag 1 juni Carcassonne
Geen debatten gisterenavond. We raken de draad een beetje kwijt want de krant die we halen is meestal een dag oud. Volgens Bob is er nu vanavond voetballen en wanneer dat debat dan is weten we echt niet.
Vandaag in elk geval heerlijk gefietst. Het waaide nog steeds maar een stuk minder dan gisteren en we hadden de wind mee. Het zonnetje kwam ook tevoorschijn en koud was het ook niet. De natuur liet zich van zijn beste kant zien want we zagen bloemen en bloeiende planten die ik nog nooit eerder heb gezien. Veel bloeiende kamperfoelie, gele klaprozen, margrietjes en een soort koekoeksbloemen. Ook nog hele velden vol rode klaprozen en paars bloeiend spul waarvan ik de naam niet ken en ook niet kan zeggen waarop het lijkt. Vlinders vergezelde ons in in witte en gele kleuren en hier en daar kwaakte een kikker. Het pad werd op het eind steeds smaller en moeilijker begaanbaar. Tenslotte kozen we voor de secundaire geasfalteerde weg en dat schoot lekker op. In Homps stond de Skoda braaf te wachten en vervolgens reden we naar Colombiers om daar nog onze rekening te betalen. Dat kon vorige week niet omdat de secretaresse op vakantie was. Toen nog even boodschappen doen bij de Lydl, daar kwamen we toch langs, en zo kwamen we op het eind van de middag weer in Carcassonne.

Woensdag 2 juni
Omdat we zowat naast het gebouw liggen waar de wasmachine staat was het vandaag wasdag en toen ook maar een klusdag ingeruimd want we wilde ook het andere raam in de middenkajuit van nieuw raamrubber voorzien. Dat ging en stuk makkelijker dan de eerste. En dan te bedenken dat we  nog 16 ramen hebben te gaan.

Donderdag 3 juni Bram
Hele dag gevaren en het was een heerlijke dag. Voor het eerst varen we nu op onbekend terrein. Het lijkt niet op het stuk tussen Colombiers en Carcassonne want er groeien nauwelijks platanen, regelmatig heeft de natuur iets weg van een oerwoud en kronkelt het kanaal zich een weg door het groen. Toen we de drietrapssluis naderde was het tijd voor de middagpauze en hebben we bij elkaar 2,5 uur moeten wachten voor we erdoor waren. Het zonnetje scheen en de wind was eindelijk gaan liggen. De druiventeelt  maakt langzaam plaats voor velden vol met graan en dat is een heel ander gezicht. Net toen de zon wat al te warm werd voeren we weer een lang stuk onder het bladeren dak van dikke platanen zoals we gewend zijn van kanaal Du Midi. Lang door gevaren en toen we eindelijk aanlegde werden we door de vogels getraceerd op een waar fluitconcert.

Vrijdag 4 juni Bram
Hele dag gefietst. Eerst naar Carcassonne om de auto op te halen en toen doorgereden naar Castelnaudary om daar de auto vast neer te zetten voor als we daar morgen weer zullen aanleggen. Toen natuurlijk weer terug gefietst naar de Rasa. Het was heerlijk weer en in de schaduw van de bomen was het lekker fietsen jammer alleen dat het weggetje langs het kanaal hier en daar nauwelijks begaanbaar was. Vanaf Castelnaudary terug naar Bram was het gelukkig een stuk beter. De sluizen die we passeerden zagen er allemaal even gezellig uit met overal bloemen en planten.

Zaterdag 5 juni Castelnaudary
Erg vroeg wakker vanmorgen en dan ook maar lekker vroeg vertrokken. Terwijl de vogels de stilte verbraken met een magnifiek concert voeren we door het oerwoudachtige kanaal. Diverse libellen zwermden om en op de boot in prachtige kleuren en als de zon erop scheen was het net alsof ze licht gaven. Op een boomstronk zat een schildpad in het zonnetje. Verderop in het kanaal zien we tussen de bomen door af en toe velden vol graan in een heuvelachtig landschap. Alle sluizen stonden open en de sluiswachters hadden allemaal een vriendelijk woord dat we soms wel en soms helemaal niet verstonden. Meestal kwam de zon ter sprake en dat verstaan we goed. Ik moet bij elke sluis van boord af omdat de sluismuur te hoog is om het touw om de bolder te leggen en de sluiswachter mag niet helpen. De stilte wordt dan verstoord door het water dat met donderend geweld de sluis binnen kolkt. Toen de sluizen wat dichter bij elkaar lagen ben ik telkens vooruit gelopen tot de laatste sluis. Het was toen lunchpauze en dat was wel weer even nodig want het is vandaag behoorlijk warm. Veel drinken dus. De viertrapssluis was de laatste voor vandaag en toen voeren we haven van Castelnaudary in. Een bijzondere haven in een wijde plas met voornamelijk huurboten. Deze krijgen wel de gelegenheid om even proef te draaien op de plas want er is ruimte genoeg. We legden aan in de schaduw waar iemand keiharde rockmuziek had aanstaan. Heel irritant. Helaas was er ook geen elektriciteit zodat we uiteindelijk maar een stukje doorgevaren zijn voorbij de plas en toen we daar eenmaal hadden aangelegd bleek dat de electriciteits aansluiting er wel was maar niet werkte. Weer verhalen dus en deze keer was er wel aansluiting en nu liggen we aan de kade in het dorp met ontvangst voor de schotel want Bob wilde de voetbalwedstrijd zien.

Zondag 6 juni Castelnaudary
De auto opgehaald en koffie gedronken bij de Mac en natuurlijk de mail opgehaald. Gezellige mails van de wandelgroep en natuurlijk van Johan en Bert. Het is druilerig weer dus we zitten lekker in de boot en schrijven dit verslag en lezen wat. Dus even helemaal niks tenslotte is het ook zondag.

Maandag 7 juni
Het zonnetje is er weer maar we hadden besloten om weer raamrubbers te vervangen vandaag en dat hebben we inderdaad gedaan en wel zelfs twee. We worden er steeds handiger in. Ik liep nog even over de uitgebreide markt maar vreemd genoeg waren het alleen maar kramen met kleding, schoenen en tassen en dergelijke. Waarschijnlijk was ik te laat voor de groenten, fruit en andere levensmiddelen. Morgen varen we weer verder.

Dinsdag 8 juni
We stonden op het punt om weg te varen toen het begon te miezeren en al snel te druppelen. De beslissing was snel genomen, we blijven hier nog even liggen. Nog genoeg te doen en we liggen ook wel mooi om vanavond de debatten voor de verkiezingen te volgen want Nederland moet morgen naar de stembus. Ook verbinding met internet is hier gemakkelijk dus stuur ik mijn deel 4 maar op zodat er wellicht enige troost is te putten uit het feit dat het hier, net als in Nederland niet zo best is met het weer