Homps - Reisverslag uit Homps, Frankrijk van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu Homps - Reisverslag uit Homps, Frankrijk van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu

Homps

Door: corrieschuld

Blijf op de hoogte en volg Corrie

12 December 2010 | Frankrijk, Homps

Dinsdag 25 mei. Homps
De dag waarop we al een tijdje wachten. We gaan uit het water. Bob ging rond 9 uur naar het kantoor en kwam terug met de mededeling dat we pas rond 12.00 uur eruit konden. Daar gaan we weer dachten we want de situatie vorig jaar in Colombiers staat ons nog vers in het geheugen. We besloten de mail op te halen in het kantoor en daar kwam de medewerkster rond 10.30 uur ons vertellen dat men er klaar voor was en of we nu wilde betalen. Natuurlijk. Alleen... dat kon alleen cash of met een cheque. Beiden hadden we niet, maar niet getreurd , even pinnen toch? Kan niet in Homps. Bob met de auto naar de dichtstbijzijnde automaat en geloof het of niet om 12.00 uur stond de Rasasayang op de bokken en konden we aan onze klus beginnen. Met een verrijdbaar trappetje konden we aan boord klimmen en dan hopen dat alles blijft staan. Dat was even eng maar eenmaal weer aan boord merk je er niet veel van. We staan best hoog en kunnen de hele haven overzien.
Maar goed er moest gewerkt worden. Bob hanteerde de hogedrukspuit en ik kon beginnen met schoonschuren. Na verloop van tijd zagen we er allebei niet uit maar gelukkig konden we douchen in het de toiletgebouw.
Bob besloot bij de doe het zelf zaak nog twee balken te halen als extra steun want er zijn maar twee steunen. Op het eind van de middag begon het te waaien en op sommige momenten best hard. Blij dus met die extra steunen.

Woensdag 26 mei.
Al vroeg begonnen met schilderen en het vlotte behoorlijk. Bob lag voornamelijk onder de boot en ik deed de zijkanten en zorgde natuurlijk voor de broodnodige versnaperingen. Rond 3 uur was de onderkant klaar en om 6 uur was ook de zijkant weer mooi. Ik had, ook met de hogedrukspuit, de vloerbedekking onder handen genomen en deze lag buiten over de vuilniscontainer van de haven te drogen. Omdat het de hele dag warm en zonnig was konden we het op het eind van de middag alweer binnen halen maar het ongelooflijke gebeurde. Het kleed patste niet. Het bleek dat iemand blijkbaar wel een stukje kon gebruiken want er was keurig een deel af gesneden. Eigenlijk moesten we er wel om lachen, tenslotte lag het op de vuilniscontainer... Gelukkig valt het deel dat we missen precies onder de trap zodat het niet zo opvalt. Wel erg jammer want het is best een duur kleed. Aan het begin van de avond dreigde het te gaan onweren maar dat gebeurde niet wel kregen we een fikse regenbui te verwerken.

Donderdag 27 mei
Het is een stuk koeler dan de afgelopen dagen maar dat werkt wel zo prettig. De zon liet zich evengoed wel zien en zodoende konden we in de pauzes in de zon zitten. En pauzes waren er veel vandaag want het einde van de klus is in zicht. Rond 6 uur zette Bob de reling nog even in de verf en toen waren we klaar. Ik was in de ochtend al naar de captainerie gelopen om te zeggen dat we morgen weer in het water wilde en dat was goed. Om 11.00 uur komt de kraanbeheerder om ons weer in het water te tillen.

Vrijdag 28 mei
Het was zwaar bewolkt en er stond een straf windje toen we vanmorgen opstonden. Zelfs al voor 11.00 uur kwam de kraanbeheerder met zijn assistent om de kabels te bevestigen en werd het spannend want de wind waaide hard en de assistent moest flink in het touw hangen maar het lukte en binnen de kortste keren lag de Rasa weer in het water en kon Bob de motor starten. Eerst nog even water laden en toen waren we klaar om weer een plekje te zoeken want we besloten om vandaag nog een dagje in Homps te blijven. Boodschappen doen en 's avonds lekker culinair uit eten. Morgen kunnen we onze weg vervolgen.

Zaterdag 29 mei Marseillette
Heerlijk de hele dag gevaren met flink wat sluizen dus zijn we lekker bezig geweest. Het waren bijna allemaal twee en soms drietraps sluizen wat betekent dat je van de ene sluis in de andere vaart. Best spectaculair en bij elke sluis is er dan ook wel bekijks.
Voor de huurboten spannend omdat het wel enig inzicht vraagt om te kunnen aanleggen en vaak gaat het dan ook mis. Het is verbazend hoeveel huurboten er varen zo helemaal buiten het seizoen.
Een plekje gevonden wat al vertrouwd was want we lagen er vorig jaar een paar dagen en toen was het heet.

Zondag 30 mei. Voor de vijftrapssluis Carcassonne
De hele dag veel wind en veel wolken. Voor we vanmorgen konden varen moest Bob eerst de
V-snaar vervangen dus gingen de luiken open en dook Bob in de machinekamer....ahum. De klus was snel geklaard. Achter het windscherm was het best lekker varen. Voor de 4 trapssluis gestopt want de wierfilter zat vol en de temperatuur begon aardig op te lopen. We besloten er te blijven liggen voor de nacht. Helaas was het geen erg rustige plek want een drukke autoweg loopt vlak langs het kanaal samen met de stormachtige wind is de rust dus ver te zoeken.

Maandag 31 mei Carcassonne
Op verzoek van Bob werd de sluis snel bediend en om half 12 voeren we Carcassonne binnen. Het plan om de skoda te gaan halen dus een eind te fietsen lieten we varen want het waaide nog steeds behoorlijk en het dreigde te gaan regenen. We vonden een ligplaats tussen de huurboten maar toen Bob de antenne voor de tv wilde plaatsen bleek dat we geen ontvangst hadden. Verhalen dus naar een betere plek. Nu liggen we nog meer ingeklemd tussen nog meer huurboten voornamelijk bemand met Duitsers. Maar nu kunnen we vanavond tenminste de verkiezingsdebatten volgen.