Safi - Reisverslag uit Moulay Bou Selham, Marokko van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu Safi - Reisverslag uit Moulay Bou Selham, Marokko van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu

Safi

Blijf op de hoogte en volg Corrie

23 Februari 2016 | Marokko, Moulay Bou Selham

20 febr El Jadida
We kozen voor de kustweg om verder te rijden naar de volgende camping. Dat bleek geen goed idee want de weg was slecht en niet bepaald mooi om te rijden met alleen industrie en geen uitzicht op zee hetgeen we een beetje hadden verwacht. We raakten verstrikt in het verkeer in Casablanca en dat was genoeg reden om de andere route te kiezen en dat was helaas de snelweg. We waren de laatste die op de camping arriveerde waar iedereen al uitgebreid in korte broek en t-shirt van de zon lag te genieten. Rond 18.00 uur kwam de visboer langs en konden we vis of kreeft bestellen die klaargemaakt en wel bij de camper werd afgeleverd. Dat leek ons wel wat en samen met nog twee andere campers besloten we kreeft te bestellen en deze werd inderdaad keurig bij de camper afgeleverd en gezamenlijk hebben we er heerlijk van gegeten.

21 februari
Een lange strand-stadswandeling gemaakt in gezelschap van twee mede camperaars. We bezochten de wijk die destijds is gebouwd door de Portugezen met hun typische bouwstijl en liepen omhoog zodat we konden uitkijken op de vissershaven. In het oude paleis bezochten we de kelder waar in de 16e eeuw het drinkwater werd bewaard. Een indrukwekkend gebouw met enorme gewelven waar het mooi galmden toen een paar van ons een melodie inzette. Nadat we op een pleintje koffie hadden gedronken en naar de voorbijkomende mensen hadden gekeken bezochten we de markt (soek) en daar scheiden onze wegen omdat een van ons een kapper ontdekte en daar gebruik van wilde maken. Terug op de camping zaten we in de zon tot het koud werd en de zon achter de bomen verdween. We aten verse tong door de visboer klaargemaakt en die was zalig.

22 februari Safi
Weer verder gereden vandaag en weer langs de kust met af en toe een prachtig uitzicht over de zee. Zo'n 20 km. voor Safi, onze eindbestemming zagen we langs de kant van de weg dat een van onze mede camperaars in de problemen was geraakt zodat we stopten om te kijken wat er aan de hand was. Bleek dat hij vast zat in de modder op een plek waar een mooi uitzicht was. Er waren al twee andere campers gestopt en met vereende krachten en drie sleepkabels kreeg men de camper los maar bij het wegrijden raakte de andere camper vast in de modder die weer door de eerste camper werd losgetrokken maar deze kwam opnieuw vast te zitten terwijl de andere nog niet los was. De derde camper werd toen ingezet en eindelijk lukte het om los te komen en konden we onze weg vervolgen. We deden boodschappen en aten ergens een Tajine. Deze was naar ons idee niet echt bereid zoals het hoort en bovendien zaten er frietjes bij. Toen we op de camping arriveerden had het verhaal van de campers in de modder al zijn ronde gedaan. We zaten in kleine groepjes in de zon met een glaasje wijn tot de zon onder ging waarna ieder zijn eigen camper opzocht.

23 februari
Safi staat bekend om zijn keramiek en een bezoek aan de Colline des Potiers stond vandaag op het programma. In het hele gebied zijn veel pottenbakkers gevestigd die op een ambachtelijke manier schalen, tajines, borden en nog veel meer maken. Het was een lange wandeling maar beslist de moeite waard. Het hele dorp stond vol aardewerk leek wel. De een nog mooier dan de ander, vooral de grote schalen met de mooie gekleurde figuren vielen op en natuurlijk de traditionele tajines. Intussen was het warm geworden en terug op de camping zaten we nog lang in de zon ieder voor zijn eigen campertje tot het tijd werd voor een glaasje wijn want ton ontstonden er weer overal groepjes om samen de dag af te sluiten.

• 24 Februari 2016 - 08:35

Eef Boogert:

Corrie, heb je in de kelder van het paleis niet even de Stabat Mater ingezet ? Dat was een mooie gelegenheid. En wat een prachtig aardewerk wordt daar gemaakt!
    Als ik over al die lekkere dingen lees, kom jij misschien wel tonnetjerond terug. Heerlijk he, al die verse vis? Geniet nog lekker verder. Ik denk aan jullie.
    groetjes Eef.

• 24 Februari 2016 - 09:47

Joke:

jullie hebben eigenlijk een hele luxe vakantie, de vis boer en de bakker bezorgen op de camping. volgens mij is er veel meer variatie in vis dan in brood, wat een verschil met de overdaad aan soorten hier in Nederland.
    gelukkig kunnen jullie nu ook van de zon genieten. nog heel veel plezier en groeten van Joke