Colombiers - Reisverslag uit Colombiers, Frankrijk van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu Colombiers - Reisverslag uit Colombiers, Frankrijk van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu

Colombiers

Door: corrieschuld

Blijf op de hoogte en volg Corrie

12 December 2010 | Frankrijk, Colombiers

Zondag 9 Mei Carcassonne.
Een druilerige regen viel gestaag naar beneden toen we vanmorgen naar buiten keken. We besloten Bordeaux te gaan bekijken en een bureau de toerisme op te zoeken om te informeren of er rondleidingen werden gegeven in de Air-bus fabrieken die hier in Bordeaux gevestigd zijn. Helaas was dat niet het geval. We slenterden nog even over de markt met antieke en semi antieke meubels en potten en pannen en nog veel meer. Was wel erg leuk en het was moeilijk om niet te zwichten dingen te kopen voor de reminiscentie groep in het zomerpark. Een tafelkleed had mijn grote belangstelling maar het was echt te duur.
We reden richting Toulouse en daarna besloten we van de snelweg af te gaan. Dat was een goede keuze want het was een weggetje dat zich langzaam omhoog kronkelde en schitterende uitzichten liet zien. Inmiddels was het droog geworden en wees de temperatuur 21 graden. Langs de weg groeide gele brem en hier en daar mimosa en dat samen met al dat groen was dat een prachtig gezicht. Tegen de avond reden we Carcassonne binnen en besloten voor de laatste keer een hotelletje te zoeken en dat lukte dit keer zonder tussenkomst van de Mac.

Maandag 10 Mei Colombiers.
Vanmorgen om precies 10.00 uur waren we op plaats van bestemming. We ontdekte al direct dat een flinke plas water in het zeil stond ter hoogte van het achterdek. Het viel niet mee om die te verwijderen want het was en flinke plas. We besloten eerst maar even koffie te drinken in ons favoriete tentje met jawel, een Nederlandse krant. We zaten buiten in het zonnetje en het was 22 graden. Het was geen straf om in dat zonnetje het dekzeil schoon te boenen en de auto leeg te halen.
We werkten lekker door want er was veel te doen. Intussen voeren er verschillende rondvaartboten voorbij en in de haven is er behoorlijk wat activiteit.
Uitgebreid boodschappen gedaan, Bob moest op zoek naar scheerschuim en dergelijke want hij heeft zijn toilettas in het hotel in Bordeaux laten staan. Lekker weer zelf koken en zittend op het achterdek op onze nieuwe stoelen was het genieten!!

Dinsdag 11 Mei
Uitgebreid ontbeten met een croissantje en een krantje. Het weer liet niets te wensen over. Lekker geklust en alles opgeruimd en eventueel schoongemaakt. Bob maakt een ander toiletmeubel in het toilet en daar is hij nog wel even mee bezig. Ik heb wat gewandeld en rond gekeken. Nog niet veel zin om met mijn klus te beginnen

Woensdag 12 Mei
Lekker lang geslapen en uitgebreid de krant gelezen. Toen boodschappen doen en bij de Mac e-mail checken. Na de lunch naar Beziers om een Franse dongel te kopen. We stapten rond half 3 bij Orange binnen en kochten wat we nodig hadden inclusief het installeren van de dongel op de lap-top. Dat duurde dus alles bij elkaar 2 uur. De mensen die na ons aan de beurt waren liepen boos weg want er was maar een iemand die dat kon doen.

Donderdag 13 mei (Hemelvaartsdag)
De hele dag geklust. Bob gaat verder met de wastafel en ik begin met het verwijderen van het vinyl op de wanden. Dat is in de loop der jaren heel lelijk geworden en dat komt gedeeltelijk door het zwarte rubber waarin de ramen zijn aangebracht. Ook dit rubber moet worden vervangen. Een hele klus. Het vinyl laat maar moeilijk los. Met een plamuurmes en soms met een bijtel lukt het wel maar moeilijk dus

Vrijdag 14 mei
Naar Homps gereden om een afspraak te maken met de havenmeester aldaar. De Rasa moet het water uit om geschilderd te worden en in de haven in Homps is een kraan die groot genoeg is om de Rasa uit het water te tillen. Volgende week dinsdag 25 mei gaat dat gebeuren.

Zaterdag 15 mei
Weer de hele dag klussen en op het eind van de dag is het toiletmeubel zo goed als af en het ziet er werkelijk heel luxe uit. Ik heb intussen twee ramen tot op het staal kaal gemaakt.

Zondag 16 mei
Bij de Mac koffie gedronken en de mail opgehaald.
De rest van de dag in de zon uit de wind met een boek. Heerlijk

Maandag 17 mei
Op bezoek bij de “IJsbeer” die ergens op de Rhône ligt en al bijna 14 dagen moet wachten omdat het water vanwege de regen te hard stroomt. Ook de mistral is sinds zaterdag een probleem. Dat ondervonden we overigens in Colombiers ook. Het was een welkome afleiding voor de 'IJsbeer' en heel erg gezellig.

Dinsdag 18 mei.
Vandaag de laatste hand gelegd aan het toiletmeubel en de Rasa klaar gemaakt voor vertrek want we hebben besloten om morgen te aan varen.

Woensdag 19 mei. Argeliers
Rond 11.00 uur verlieten we de haven van Colombiers en met een lekker zonnetje voeren we het kanaal Du Midi op. Hoewel we vorig jaar hetzelfde traject hebben gevaren ziet het er nu toch wel anders uit. Al het groen is nog fris en jong en langs de wallenkanten is het vol met gele bloeiende lisse. Ook de meidoorn bloeit volop en er zijn hele velden vol klaprozen. We waren nog maar net weggevaren toen het hard begon te waaien en met tussen posen weer wat zachter. Dat heeft de rest van de dag geduurd en toen we halverwege de middag aanlegde leek het wel of de wind nog even aanwakkerde. Echter het zonnetje bleef en dat maakte deze eerste vaardag een succes. We liggen op een heerlijk rustige plek aan de rand van een dorpje. De kleine koelkast vertoont kuren, er komt een zeer onaangenaam luchtje vanaf en we kunnen niet vinden waardoor dat wordt veroorzaakt.

Donderdag 20 mei Le Somail
Eerst nog een uurtje gevaren en toen aangelegd in een klein kunstzinnig dorpje. Vorig jaar hebben we dat uitgebreid bekeken en vandaag is het er nog niet van gekomen. We stapten op de tandem en fietsten naar Colombiers om de auto op te halen. Het was heerlijk om te fietsen. Er stond heel veel wind maar die hadden we grotendeels in de rug. Het eerste stuk fietsten we langs kanaal Du Midi maar het pad is vaak nogal hobbelig en vol met kuilen dus toen we een pad vonden dat was geasfalteerd kozen we dat en dat bleek toevallig bijna helemaal te dalen en met het windje in de rug schoten we dus flink op. We fietsten er 2 uur over en het was heerlijk om weer eens lekker de energie te laten stromen.

Vrijdag 21 Le Somail
Vandaag zijn we naar Homps gereden met de auto om vandaar terug te fietsen. Dat was een prima idee want het was heerlijk weer om te fietsen. Maar voor we op de tandem stapten liepen we even naar de captainerie om te checken of onze afspraak voor dinsdag inderdaad nog stond. Dat was het geval en men had ook de fax ontvangen die Bert heeft gestuurd van de verzekering polis. We fietsen voornamelijk op het asfalt dit keer en maar een klein stukje op het jaagpad van Kanaal Du Midi.
Het was een hele mooie route met heel veel wijngaarden en de minuscule druifjes zijn al zichtbaar. Verder waren er ook hele velden vol met klaprozen.

Zaterdag 22 mei Homps
Vroeg vertrokken en met een heerlijk zonnetje en geen wind was het genieten op het achterdek. De natuur was prachtig met in dit deel veel cipressen die hoog en smal als een ijspegel de hoogte in steken. De eerste sluis van deze vakantie kwamen we snel door. Gelukkig dachten we eraan dat ik van boord moest om de touwen vast te kunnen maken. Voor de volgende sluis moesten we wachten op een grote tjalk en toen die erdoor was werd de sluis niet meer bediend want er was pauze. Met drie huurboten voor ons voeren we na de lunch de tweetrapssluis in en dat patste precies. Nog twee sluizen en we waren in Homps. Over de afstand waar we gisteren een uur over hebben gefietst deden we van daag dus 6 uur. Bob ging direct bij de chef van de haven informeren of we a.s. dinsdag gebruik kunnen maken van de hoge druk spuit als de Rasa uit het water gaat. Gelukkig lijkt dat geen probleem te gaan worden.
Met de auto (wat een luxe) boodschappen gedaan en bij de captainerie geïnformeerd waar er in de buurt een wasserette is. Het zou vlak bij moeten zijn maar vanwege de daar de gebrekkige uitleg was het vooralsnog onvindbaar. Morgen nog maar eens proberen, In de haven is het een drukte van belang. Waarschijnlijk vanwege het Pinksterweekeinde.

Maandag 24 mei Homps
Gisteren niet veel gedaan maar vandaag des te meer. In de midden kajuit hebben we een raam voorzien van nieuw rubber en het wandje opnieuw behangen met vinyl. Wat een klus! Het raam eruit ging nog wel, het behangen ook, dat viel erg mee want het liet zich mooi voegen en zelfs de naden zag je nauwelijks. Maar toen het raam er weer in. Ik zal maar niet beschrijven hoe het ging maar hij zit erin en we zijn zeer tevreden over het resultaat. Voor de andere ramen bedenken we nog wel een nieuwe strategie. Het is in elk geval heerlijk weer dus als we het even hebben gehad zijgen we neer in de stoelen die we onder een boom hebben gezet want in de zon is het wel te warm, 27 graden of zoiets. Morgen gaan we het water uit en we zijn benieuwd hoe dat gaat verlopen.