de Alpen - Reisverslag uit Luzern, Zwitserland van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu de Alpen - Reisverslag uit Luzern, Zwitserland van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu

de Alpen

Door: corrieschuld

Blijf op de hoogte en volg Corrie

26 Mei 2011 | Zwitserland, Luzern

Dinsdag 24 mei
Vandaag waren we zowel in Frankrijk als in Duitsland en nu zijn we in Zwitserland in de buurt van de Gotthard tunnel. Toen we op de brug over de Rijn reden kwamen we op het idee om langs de Rijn te gaan picknicken, een super idee want het weer nodigt gewoon uit om buiten te zijn. We keken naar de grote schepen die in de diepe sluis van 8 meter werden geschut. Het vele snelstromende water werd ook gebruikt voor een stuw en waterkracht centrale. In Luzern een stadswandeling gemaakt en vergeten mijn fototoestel mee te nemen. Geen foto's van deze mooie stad helaas. We reden regelmatig een tunnel in en een daarvan was meer dan 9 km. Lang. Het was niet eenvoudig om een hotelkamer te vinden maar we hebben er een gevonden met een schitterend uitzicht op de hoge bergen bedekt met sneeuw .

Woensdag 25 mei.
Omgeven door de hoge bergen van de Alpen vervolgen we onze weg richting de Gotthard Pas. De besneeuwde bergen en de zon op de bergen maakte onze tocht adembenemend. De weg kronkelde zich omhoog en we passeerden diverse tunnels en soms was de weg op lange pilaren op de rotsen gebouwd zodat het leek alsof we op een groot balkon reden. Voor motorrijders was de weg een waar eldorado met scherpe haarspeld bochten waarin ze lekker konden hangen. Fietsers waren er ook veel zowel de berg op als eraf. We passeerden de Fulka pass van 2430 mtr.hoog en de Neufenen pass 2500, toen de Susten pass van 2200 en tenslotte de Grimsel pass van 2160. Bij deze pass ontstaat de Rhone.
We passeerden de grens van Italie waardoor we even in de war raakten omdat opeens alle informatie in het Italiaans werd aangegeven. Maar al snel reden we weer door Zwitserland. Op de top was het uitzicht grandioos maar in het dal even zo mooi met de wegen die je naar boven kon volgen en de diverse water stroompjes en watervalletjes. Telkens als we in het dal uit de auto stapten om het uitzicht te bewonderen klonken de koeien bellen om ons heen want overal waren koeien en ze dragen allemaal een bel. Sommigen waren heel bijzonder.

• 27 Mei 2011 - 06:47

Marjolein:

Heerlijk,die mooie foto's.Jullie zijn op tijd vertrokken,want het regent hier pijpenstelen.groetjes