Sahara - Reisverslag uit Zagora, Marokko van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu Sahara - Reisverslag uit Zagora, Marokko van Corrie Schuld - WaarBenJij.nu

Sahara

Blijf op de hoogte en volg Corrie

15 Maart 2016 | Marokko, Zagora

Zondag 13 maart Zagora.
Het advies was vroeg te vertrekken omdat het een flinke reis wordt vandaag. We rijden door heuvelachtig gebied. Eerst zien we nog hoge grillige rotsen maar daarna worden de bergen kaal met veel keien. Aan de smalle zandpaden en de opeengestapelde stenen is te zien dat er mensen wonen maar we zien geen huizen, ezeltjes of herders. We bezoeken een oude film locatie waar in de jaren 60 veel films zijn opgenomen zoals Cleopatra, Astrix en Obeliks en nog vele andere. De locatie is groot maar het meeste is nep en is alleen aan de voorkant mooi afgewerkt, verbazend om te zien. We vervolgen onze weg. De dorpen waar we doorheen rijden zijn groot en het laatste dorp ligt in een vallei met veel groen en palmbomen. We blijven door de vallei rijden en zien massa's palmbomen tot we bij de camping arriveren.

Maandag 14 maart
Vandaag gaan we het grote avontuur aan om een nachtje in de woestijn te slapen. Met 6 4x4 terreinwagens reden om 9.00 uur richting de Sahara. Al vrij snel reden we door vlak land met veel keien en in de verte de bergen maar eerst bezochten we de enorme bibliotheek waar gigantische hoeveelheden Koran boeken worden bewaard en waar we door een ondergronds berberdorp liepen met nauwe straatjes en doorkijkjes. Hier werken de vrouwen aan het decoreren van de potten die bovengronds worden gebakken. We rijden verder langs de rivier de Dra die een lengte heeft van 1200 km. en die we al eerder zijn tegengekomen. Deze rivier gaat ook ondergronds door de woestijn om hier en daar boven gronds te zorgen voor een oase. De chauffeurs van de diverse auto,s doen regelmatig een wedstrijdje met elkaar en rijden dan door land waar niet eens een weg te zien is. Rond het middaguur drinken we ergens koffie en dan vervolgen we onze weg door het kale landschap met nog steeds veel stenen maar ook veel zandheuveltjes. Dan rijden we de Sahara in en is alles zand en veel keien met hier en daar een boom of een pluk groen. Na een uurtje stoppen we bij een aantel zwarte tenten, meer aan elkaar genaaide lappen en dekens omhoog gehouden door stokken, waar we de lunch hebben gebruikt. Heerlijke salade met stokbrood en vlees spiesen. Het is 15.10 als we weer verder rijden tot we stoppen bij een oase en even onze benen kunnen strekken. Het stroompje water dat onder het zand vandaan komt zit vol kikkerdril en kikkers. Toen was het niet ver meer naar het kamp. Ook hier tenten van aan elkaar genaaide dekens die in een kring zijn gegroepeerd. We delen een tent met nog een ander stel en onze bedden die naast elkaar staan worden gescheiden met een laken en er is nauwelijks plaats om erlangs te lopen. Er is ook een stenen gebouwtje met een heus toilet en dat staat iets buiten de kring. Als we even de bedden proberen, kijken we naar gebloemde lakens die het dak vormen. In het midden van de kring tenten stonden tafels en krukken en kregen we thee. Toen ging een gids ons voor naar de hoogste berg en strompelden wij er door het mulle zand achteraan. Het was een hele klim die niet iedereen kon volbrengen. We werden bekroond met een prachtige zonsondergang en zaten op het randje van de berg stil naar het schouwspel te kijken. Later werd het diner opgediend in de grote tent en smaakte verrukkelijk. Na afloop keken we naar de sterrenhemel en de maan en tot slot zaten we met zijn allen rond een groot kampvuur en zongen wat ons maar inviel. Intussen voelden we overal zand en bekommerden we ons er niet meer om hoe we eruit zagen. Sommigen kropen met kleren en al in bed.

15 maart
Om 6.30 zaten we met z'n allen weer op de top van een duintje naar de zonsopgang te kijken en te genieten van de stilte. Hoe bijzonder allemaal. Na het ontbijt stapten we weer in de auto en reden een andere route terug die bijna iedereen nog mooier vond. Op de top van een berg waar alle auto's met gemak door het mulle zand omhoog reden genoten we nog een keer van een prachtig uitzicht. In het eerste dorp dat we weer inreden nadat we de Sahara hadden verlaten dronken we koffie en waren we een ervaring rijker. We waren het met elkaar eens dat het een onvergetelijke ervaring was die niemand had willen missen. Ook vonden we dat het moeilijk te beschrijven is hoe mooi het was en dat foto's wel een indruk kunnen geven maar moeilijk kunnen weergeven hoe het echt is.
Op de camping werden we opgewacht door de rest van de groep en deelden we onze ervaringen. Zij hadden een gezamenlijke barbecue georganiseerd gisterenavond en ook zij hebben het erg gezellig gehad met elkaar.
Toen was alles wat we wilden. een warme douch om al het zand af te spoelen.

• 15 Maart 2016 - 23:24

Eef Boogert:

Wat een geweldige avonturen beleven jullie daar. En wat is het landschap van Marokko gevarieerd. Prachtige en vaak indrukwekkende foto's.
    Wij hebben de vuurdoop gehad met de Stabat Mater. Zondagmiddag gezongen in het Alvernaklooster en het zong daar fijn, omdat het gebouw hoog was. Een aparte belevenis en ik denk, dat er wel 50 nonnen in de zaal zaten. Ze zijn allen bejaard en verzorgen elkaar. Ons optreden viel erg in de smaak en we werden gevraagd, om nog eens terug te komen. Nu op naar het concert a.s. zondag en we hopen, dat dat ook goed gaat.Lieve mensen, geniet nog een poosje van jullie prachtige reis. Liefs en groetjes van Eef.

• 16 Maart 2016 - 06:38

Eefke:

Wat een geweldige ervaring!
    We genieten van alle verhalen :-)

• 16 Maart 2016 - 20:58

Margreet:

Wat een prachtige foto 's weer. En Corrie wat een laag plafond in je slaap vertrek.
    Geniet en nog van en groetjes aan Bob.

Knuf
    Margreet

• 17 Maart 2016 - 15:28

Peggy-Schaafsma-van Milt:

Werkelijk mooie reis maken jullie!! Geniet er vooral van...groetjes